Työturvallisuuslain mukaan työnantajan on huolehdittava työntekijöiden turvallisuudesta, mikäli työnantajalla ei ole sähköajoneuvojen korjaamiseen tarvittavia mittalaitteita ja muita työvälineitä, henkilöstöä ei ole sähkötyöturvallisuuskoulutettu, mallikohtaista perehtymistä ei ole järjestetty eikä korjaamolla saa korjata sähköajoneuvoja.
Sähköisellä voimalinjalla varustetut autot yleistyvät koko ajan, joten SFS 6002:n mukainen sähkötyöturvallisuuskoulutus on suositeltavaa kaikille automekaanikoille, korjattiinpa korjaamolla sähkö- ja hybridiajoneuvojen voimajärjestelmää tai ei.
Sähkötyöturvallisuuskoulutus on jo ammatillisissa oppilaitoksissa pakollinen osa autoalan perustutkintoa.
Sähkötyöturvallisuusstandardi SFS 6002:n mukaan sähkötyötä tehtäessä työnantajan on nimettävä työsuorituksesta vastaava henkilö, joka vastaa toiminnallisesti työstä työkohteessa.
Vastaavan henkilön on varmistettava, että työssä noudatetaan asiaankuuluvia säädöksiä, vaatimuksia ja ohjeita. Henkilölle ei ole lakiin kirjattuja pätevyysvaatimuksia, mutta hänellä on oltava riittävät sähköalan perustiedot ja kokemus, jotta hän tuntee sähköajoneuvojen sähköjärjestelmien erityispiirteet ja niihin liittyvät vaaratekijät. Nimeämisen voi tehdä esimerkiksi työmääräimeen – pääasia on, että aina on selvää, kuka vastaa ajoneuvossa tehtävästä sähkötyöstä.
Sähkön vaaroihin perehtyminen täyttyy esimerkiksi suorittamalla SFS 6002 –standardin mukainen autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutus. Pelkkä sähkötyöturvallisuuskoulutuksen suorittaminen ei riitä, koska ajoneuvojen sähköjärjestelmät ja oikeat menettelytavat poikkeavat valmistajakohtaisesti merkittävästi toisistaan. Tämän takia laissa vaaditaan perehtyneisyys nimenomaan kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään.
Tämä toteutuu esimerkiksi suorittamalla maahantuojan mallikohtainen korkeajännitemekaanikon koulutus. Mikäli ajoneuvomalliin ei ole huolto-ohjetta (esimerkiksi itserakennetun ajoneuvon tapauksessa), on työntekijällä oltava riittävä työkokemus ja ammattitaito sähkön vaarojen välttämiseksi.
Sähkövoimajärjestelmän sähkötyötä on esimerkiksi:
Muuta korjaus- tai huoltotyötä, joka ei edellytä sähkövoimajärjestelmään perehtymistä on esimerkiksi:
Vaikka vaatimus rekisteröitymisestä, sähkötöiden johtajasta ja työkokemusvuosista on poistunut, sähköajoneuvojen korjaustyö on edelleen työtä, josta aiheutuu sähköiskun tai valokaaren vaara ja työssä on lain nojalla noudatettava sähkötyöturvallisuusstandardin SFS 6002 määräyksiä.
Olennainen sähkötyöturvallisuusstandardin vaatimus on, että kaikki sähkötöihin osallistuvat (mukaan lukien työnjohto) on ensiapukoulutettava. Ensiapukoulutus on uusittava kolmen vuoden välein. Sähkötyöturvallisuuskoulutus on uusittava viiden vuoden välein.
Standardin mukaan lisäksi
Erityisesti monimerkkikorjaamoissa on tärkeää huolehtia, että työntekijällä on käytössä mallikohtaiset ohjeet työn suorittamiseksi. Standardin mukaan työn vaativuus on arvioitava ennen työn aloittamista niin, että työhön valitaan sopiva henkilö. Perusteena voidaan käyttää sähköalan perustietoja, kokemusta sähkötöistä, vaaratekijöiden tuntemusta sekä kykyä tunnistaa kaikissa tilanteissa, onko työn jatkaminen turvallista.
Sähköajoneuvojen yleistyessä on suositeltavaa, että myös hinausliikkeiden henkilökunta sähkötyöturvallisuuskoulutetaan. Sama koskee katsastusalaa, ajoneuvokierrätysalaa, pelastusalaa sekä erityisesti kolariajoneuvojen korjaustoimintaa. Kolariajoneuvoissa on suositeltavaa, että maahantuojan valtuuttama henkilö käy tarkastamassa ja tekemässä ajoneuvon jännitteettömäksi sen saapuessa.