Tule tapaamaan autoalan vaikuttajia ja kuulemaan, miten erilaisia teemoja kuten sukupolvien välisiä eroja, digitalisaatiota ja vastuullisuutta voidaan tarkastella autoalan näkökulmasta. Luvassa on myös muita ajankohtaisia keskusteluja ja esityksiä alan polttavista puheenaiheista ja tulevaisuuden näkymistä. Tapahtumapäivää luotsaavat Joanna Kuvaja ja Jussi Heikelä.
Johtava sukupolviasiantuntija, kirjailija, konsultti
Vastuullinen vaikuttaja, kauppatieteiden tohtori, tietokirjailija
Futuristi, kirjailija, innovaatio- ja strategia-asiantuntija
Social Selling -vaikuttaja, puhuja, valmentaja
Toimitusjohtaja, CECRA
Autokauppias, Puheenjohtaja, CECRA
Professori, Helsingin Yliopisto
Ulkomaantoimittaja, kirjailija, YLE
Toimittaja, Eurooppa-kirjeenvaihtaja
Talouselämän päätoimittaja
Parhaat vinkit liiketoiminnan ja työn kehittämiseen.
Kohtaat tärkeimmät kumppanit ja liidit.
Tapahtuma luo puitteet autoalan ajankohtaisille keskusteluille.
AKL Summit 2023 kokoaa kaikki autoalan vaikuttajat yhteen. Tule tapaamaan kollegasi ja alan ykkösvaikuttajat marraskuussa kasvokkain Messukeskuksessa.
Filby on erikoistunut sukupolvitutkimukseen sekä eri sukupolvien vuorovaikutukseen muun muassa johtamisen näkökulmasta. Hän valmistui tohtoriksi Warwickin yliopistosta ja hän opettanut myös King’s Collegessa Lontoossa ja Renminin yliopistossa Kiinassa.
Filbyn auttaa yrityksiä ja palveluntuottajia ymmärtämään sukupolvenvaihdoksia. Hänen tutkimustyönsä käsittelee sukupolvien, ikääntymisen ja perheiden historiaa ja sitä, miten ihmisten uskomukset ja käyttäytyminen muuttuvat ja miten kehitys vaikuttaa työhön, koulutukseen, politiikkaan, yhteiskuntaan ja talouteen. Filby on työskennellyt monissa isoissa organisaatioissa mm. VICE-media, Warner Brothers, Ison-Britannian puolustusministeriö, Royal Household, sekä pankkisektorilla, HSBC, Barclays, Kanadan BYMellon ja Australian Macquarie.
Filby on julkaisut teokset Fueling Gender Diversity: Unlocking the Next Generation Workplace ja Mind the Gap: Managing a Multi-Generational Workforce in the Post Pandemic Age. Parhaillaan työn alla on teos 2000-luvun ikääntymisen historiasta. Filbyn kirjoituksia on julkaistu The Timesissa, Guardianissa ja Financial Timesissa ja hänellä on myös oma podcast It’s All Relative, jossa hän haastattelee perheitä liittyen sukupolven välisiin eroihin.
Hän on suosittu pääpuhuja, joka on nähty lavalla mm. EU:n ihmisoikeusfoorumissa, Financial Timesin toimitusjohtajafoorumissa ja Yhdistyneen kuningaskunnan House of Lord’s Select -komiteassa.
Niina Ratsula on kauppatieteiden tohtori ja vuoden 2019 vastuullinen vaikuttaja. Hän on tehnyt 15 vuotta töitä yritysvastuun edistämisen ja väärinkäytösten torjunnan parissa kansainvälisissä pörssiyrityksissä, viime vuodet yrittäjänä myös perheyritysten ja julkishallinnon kanssa.
Niina on kirjoittanut useamman tietokirjan ja hänen missiona on edistää eettistä ja vastuullista työelämää. Niina haastaa ihmisiä ja organisaatioita tarkastelemaan toiminnan vastuullisuutta yrityskulttuurista käsin ja sen pohjalta kehittämään johtamista, viestintää ja työhyvinvointia.
Vuonna 2018 Niina on perustanut vastuullisen liiketoiminnan konsultointiin erikoistuneen Code of Conduct Companyn. Samaan aikaan Niina perusti kollegansa Annan kanssa Nordic Business Ethics Initiative aloitteen, joka tuottaa laajan valikoiman tutkimusta ja sisältöjä bisnesetiikan kysymyksistä ja samalla toimii tuhansille ihmisille kohtaamispaikkana ja keskusteluareenana eettisten liiketoiminnan haasteista ja mahdollisuuksista.
Matthew Griffin on kansainvälisesti tunnettu, johtava futuristi sekä innovaatio- ja strategia-asiantuntija, jonka yksi tehtävä on rakentaa Centennial-yrityksiä. Griffin on perustanut kaksi omaa hyväntekeväisyysjärjestöä, joiden missiona on globaalin eriarvoisuuden vähentäminen. Järjestöissä tehdään töitä tulevaisuuden eteen, jossa hyödyt ovat kaikkien ulottuvilla ihmisten taustasta tai kyvyistä riippumatta.
Maailmalla Griffin tunnetaan taidostaan tunnistaa ja selventää yleistajuisesti uusien mullistavien teknologioiden vaikutusta globaaliin kulttuuriin, teollisuuteen ja yhteiskuntaan. Näistä teemoista hän on usein antamassa kommentteja eri medioissa, ja Griffin on myös suosittu kansainvälinen puhujavieras eri foorumeilla.
Griffin toimii niin hallitusten, sijoittajien ja monikansallisten yhtiöiden kuin sääntelyviranomaisten tukena eri puolilla maailmaa, ja auttaa näitä tahoja suunnittelemaan, johtamaan ja rakentamaan osallistavampaa sekä kestävämpää tulevaisuutta.
Sani Leino on Suomen kysytyimpiä puhujia ja valmentajia sosiaalisen median ja modernin myynnin saralla. Hänelle on yli 15 vuoden kokemus tuloksellisesta ja palkitusta myyntityöstä B2B ja B2C myynnin parissa erilaisissa myynnin tehtävissä (Toyota, Gigantti, DNA, Rainmaker).
Sani on valittu maailman sadan vaikutusvaltaisimman Social Selling -vaikuttajan joukkoon ja hän on ollut luomassa maailman ensimmäistä sosiaalisen ja digitaalisen myynnin ammattitutkintoa arvostetulle Digital Marketing Institutelle. Suomessa hänet tunnetaan tunnetaankin Social Selling -pioneerina.
Nykyään Sani toimii myyntivalmentajana oman Social Company Oy yrityksensä kautta. Hän on valmentanut satoja yityksiä, asiantuntijoita, johtajia ja myyjiä ympäri maailmaa myynnin ja markkinoinnin modernisoinnissa ja asiakaskokemuksen kehittämisessä.
Sani tunnetaan myös Myyntipodi-podcastin toisena hostina ja tietokirjalijana. Hänen Viiden tähden asiakaskokemus -kirja oli ilmestymisvuonnaan 2019 Kauppakamarikustannuksen myydyin tietokirja ja ehdolla Suomen Ekonomien kirjallisuuspalkinnossa Vuoden bisneskirjaksi (2018).
Belgialainen Bernard Lycke on toiminut eurooppalaisen autokaupan ja korjaamotoiminnan yhteistyöjärjestö CECRA:n toimitusjohtajana vuodesta 2011. Hänen päätehtävä on edistää eurooppalaisten autokauppiaiden ja korjaamoiden intressejä eri toimielimissä ja vaikuttaa päättäjiin autoalan sidosryhmissä.
CECRA (European Council for Motor Trades and Repairs) edistää jäsentensä etuja ja ylläpitää suotuisaa eurooppalaista sääntelykehystä edustamiensa autokaupan ja -korjausalan yritysten näkökulmasta. Edustus tapahtuu kansallisten yhdistysten ja eurooppalaisten jälleenmyyjäneuvostojen kautta. CECRA on ainoa jälleenmyyjien ja korjaamoiden edustaja GEAR2030-ryhmässä.
Lycke on myös kansainvälisen asianajajien ja autojen jakelualan yhteistyöjärjestö European Distribution Lawyers E.D.L. -verkoston jäsen.
Belgialainen Peter Daeninck on toiminut Euroopan autokaupan ja korjaamotoiminnan yhteistyöjärjestö CECRA:n varapuheenjohtajana ja hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2019 lähtien.
Valmistuttuaan oikeustieteiden maisteriksi Daeninck toimi myös tuomarina Gentin kauppatuomioistuimessa. Autokaupan alalla hän on toiminut vuodesta 1990 lähtien ja hän omistaa useita autoliikkeitä Belgiassa. CECRA:n lisäksi Daeninck on jäsenenä muissa voittoa tavoittelemattomissa autokauppaa edustavissa järjestöissä.
CECRA:n (European Council for Motor Trades and Repairs) päätavoite on edistää jäsentensä etuja ja ylläpitää suotuisaa eurooppalaista sääntelykehystä edustamiensa autokaupan ja -korjausalan yritysten näkökulmasta. Edustus tapahtuu kansallisten yhdistysten ja eurooppalaisten jälleenmyyjäneuvostojen kautta. CECRA on ainoa jälleenmyyjien ja korjaamoiden edustaja GEAR2030-ryhmässä.
Suomalainen suuri yleisö tuntee Mika Hentusen varsinkin hänen uutisraporteistaan Yhdysvalloista.
Mika palasi alkuvuodesta Helsinkiin ja työskentelee tällä hetkellä Ylen Nato-erikoistoimittajana. Pitkän linjan ulkomaantoimittaja aloitti reportterin uransa rautaesiripun murtumisesta Itä-Euroopassa. Sen jälkeen hän on asunut ja työskennellyt kirjeenvaihtajana viidessä eri maassa, pisimpänä yhteensä kymmenen vuotta Yhdysvalloissa.
Mika on kirjoittanut viisi kirjaa, joista kolme on faktaa ja kaksi fiktiota.
Tapio Nurminen (YTM) on media-alan yrittäjä ja yksi Suomen kokeneimmista Eurooppa-kirjeenvaihtajista. Hän on Saksasta käsin seurannut Euroopan tapahtumia vuodesta 1995 lähtien.
Nurminen oli 24 vuotta MTV Uutisten ja 26 vuotta Kauppalehden Saksan ja Euroopan kirjeenvaihtaja.
Helmikuussa 2022 hän aloitti Maaseudun Tulevaisuuden Eurooppa-kirjeenvaihtajana.
Jussi Kärki on ollut Talouselämän päätoimittaja elokuusta 2019 lähtien. Sitä ennen hän veti MTV uutisissa talouden ja politiikan toimitusta, ja Kauppalehti on hänelle tuttu työpaikka 2000-luvun alkuvuosilta. Kokemusta television tekemisestä Kärki pääsee nykyään hyödyntämään Markkinaraadissa, joka on kerännyt ison ja uskollisen katsojakunnan Kauppalehden, Talouselämän ja Arvopaperin digissä.
Autot ja autoiluaiheet kiinnostavat häntä siitä yksinkertaisesta syystä, että autojutut kiinnostavat suuresti lukijoita ja katsojia. Talouselämä on keskittynyt viime aikoina uusien teknologioiden ja sähkö- ja kaasuautojen esittelyyn, sillä ne ovat kaivattu vastaus ilmastonmuutoksen torjumiseen ja päästöjen vähentämiseen.
Matti Pörhö on toisen polven autokauppias pohjois-Suomesta. Hän on Pörhön Autoliike Oy Konsernin toimitusjohtaja ja pääomistaja. Pörhö konserni on 65 vuotias autokaupan perheyritys, joka toimii 9 paikkakunnalla Oulussa, Rovaniemellä, Keminmaalla, Kuusamossa, Kajaanissa, Iisalmessa, Ylivieskassa, Kokkolassa ja Pietarsaaressa. Konserniin kuuluu myös vaihtoautokaupan ketju MB-Mobile Oy, joka toimii Espoossa, Helsingissä ja Kokkolassa.
Matti on toiminut vahvasti autokaupan eri toiminnoissa, 17 vuotta AKL:n puheenjohtajana ja nykyään Euroopan autokaupan järjestön CECRA:n hallituksessa ja VW-Audi kauppiaiden EDC:n puheenjohtajana. Tänään EDC:ssä on työpöydällä iso asia, jakelutiemuutostyöryhmän puheenjohtajuus.
Peterillä on yli 30 vuoden etulinjan kokemus myyntiin panostavissa organisaatioissa vahvojen brändien parissa, useimmiten haastajan roolissa ja toimitusjohtajana. Vankka johtamiskokemus on karttunut niin kuluttaja- kuin yritysten välisestä liiketoiminnasta. Peterille on tuttua toimia yhtä lailla kansainvälisissä konserneissa kuin kotimaisissa perheyhtiöissä. Liiketoiminnan kehittäminen, erityisesti laadukkaan asiakaspalvelun ja tavoitteellisen myyntityön näkökulmasta ovat Peterin vahvinta osaamisaluetta.
Jarno Limnéll on kyberturvallisuuden professori ja dosentti kolmessa yliopistossa. Hän on myös Maailman Talousfoorumin asiantuntijaverkoston jäsen. Koulutukseltaan hän on Sotatieteiden tohtori, VTM ja Upseeri (majuri evp).
Reijo Heiskanen on OP Ryhmän pääekonomisti. Hänellä on pitkä kokemus ekonomistina makrotalouden ja rahoitusmarkkinoiden parissa. OP Ryhmän pääekonomistina hän on toiminut vuodesta 2010.
Lia Samuelsson on autoalan mukaansa tempaisema pitkän linjan ammattilainen. Hän on uransa aikana vastannut Vehon hyötyajoneuvojen markkinoinnista, vetänyt Vehon projektitoimistoa (PMO) sekä kehitystoimintaa ja tämän vuoden alussa hän on aloittanut Vehon Head of Sustainabilitynä.
Lia on innoissaan uudesta työnkuvastaan. Vastuullisuus tarkoittaa hänelle henkilökohtaisia valintoja arjessa lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä, mutta myös vastuuta työn kautta – jos tulevaisuuden kehitykseen on mahdollisuus vaikuttaa, tulee asialle tehdä jotakin heti. Emme voi enää odottaa muiden tai tulevien sukupolvien tekevän muutosta. Erityisen hienona hän näkee mahdollisuuden auttaa asiakkaita tekemään vastuullisia valintoja liikkumisen ja kestävän kehityksen suhteen. ”Koen, että autoteollisuuden ja jälleenmyyjien tulee ottaa vahva rooli tekojen ja viestinnän kautta – toimia kanavana asiakkailleen avaamalla ja selittämällä mahdollisuuksia miten käyttäjä ja asiakas, oli sitten yritys tai yksityisasiakas, voi vaikuttaa omiin päästöihinsä valinnoillaan. Tämä tulee vaatimaan lisää avoimuutta ja tietoa valmistusketjun joka vaiheessa. Me Vehossa olemme siihen valmiita”, Lia toteaa.
Syntynyt 1961
Valtiotieteen maisteri, Helsingin yliopisto
EK:n toimitusjohtaja 11/2012 alkaen
Puolustusministeri ja valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri 2007-2011. Elinkeinoministeri 06/2011-11/2012
Kansanedustaja 1999-2012
Tätä ennen toimi Kymenlaakson kauppakamarin toimitusjohtajana.
Kaisa Hietala on kokenut liiketoimintajohtaja, joka on erikoistunut ympäristö- ja ilmastohaasteiden sekä liiketoiminnan yhdistämiseen. Hän auttaa yrityksiä kääntämään haasteet osaksi strategiaa ja kannattavaa kasvua.
Hietalalla on kahdenkymmenen vuoden kokemus öljyteollisuudesta. Viimeiset kymmenen vuotta hän rakensi ja johti yhtä suomen parhaiten menestynyttä teollista innovaatiota: Nesteen Uusiutuvia tuotteita. Nykyään Hietala tuo osaamisensa niin ympäristöasioista, liike-elämästä kuin muutosjohtamisestakin yritysten käyttöön. Hän uskoo, että tulevaisuudessa yritykset rakentavat menestyksensä kestävän kehityksen periaatteisiin nojaten.
Kaisa Hietala on Exxon Mobilin ja Smurfit Kappa Groupin hallituksen jäsen, Tracegrow Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Oulun yliopiston neuvottelukunnan jäsen. Hietalalla on filosofian maisterin tutkinto geofysiikasta Oulun yliopistosta sekä filosofian maisterin tutkinto ympäristötieteistä Cambridgen yliopistosta Englannista.
Teemu Korpilahti on käyttäjälähtöinen palvelumuotoilija, joka on viimeisen kymmenen vuoden aikana työskennellyt lukuisien kotimaisten autoalan toimijoiden palvelujen suunnittelijana ja määrittelijänä. Teemu johtaa Crasmanilla yksikköä, jossa työskentelevien alan parhaiden asiantuntijoiden osaamisalueet kattavat strategisen suunnittelun, palvelukonseptit, verkkopalveluiden sisällöt, käyttöliittymät, analytiikan ja kasvuhakkeroinnin.
Teemun ja tiimin työpöydällä ovat erityisesti autoalan digitalisaatio ja kuluttajille suunnatut palvelut kuten erilaiset autohaut, autojen verkkokauppa ja huollon palvelut. Crasmanin suunnittelemia ja toteuttamia palveluita käyttää suuri osa Suomen merkittävimmistä autotaloista. Palveluiden suunnittelussa käyttäjälähtöiset menetelmät, asiakasymmärrys ja analytiikan hyödyntäminen ovat keskeisessä asemassa. Erityisen mielenkiinnon kohteena kuluneen vuoden aikana ovat olleet leasing- ja kuukausimaksullisten palveluiden kehittäminen kuluttajille.
Palveluiden suunnittelun lisäksi Crasmanilla on pitkä
historia autoalan verkkopalveluiden toimittajana ja alan teknisenä
asiantuntijana, joka tekee myös läheistä yhteistyötä eri taustajärjestelmien
toimittajien kanssa.
Andrew Tongue toimii tutkimusjohtajana kansainvälisessä tutkimusorganisaatio ICDP:ssä. Organisaatio keskittyy autojen jakeluun mukaan lukien uusien ja käytettyjen ajoneuvojen toimitukseen, vähittäismyyntiin ja jälkimarkkinointiin sekä verkostorakenteisiin ja toimintoihin.
Yhteistyöohjelmiensa, konsultointiensa, datapalveluidensa ja tapahtumiensa kautta ICDP työskentelee ajoneuvojen valmistajien, jälleenmyyjien, tavarantoimittajien ja niihin liittyvien organisaatioiden kanssa parantaakseen jakelumallin laatua ja tehokkuutta.
Andrewlla on yli 30 vuoden kokemus autoteollisuudesta. Hän johtaa myös ICDP:n sääntelytyötä neuvoen asiakkaita ja muita keskeisiä alan toimijoita ajoneuvojen myyntiä, markkinointia ja käyttöä säätelevän lainsäädäntöympäristön kehityksessä.
Andrew suhtautuu intohimoisesti erityisesti klassikkoautoihin sekä moottoriurheiluun. Hänellä itsellään on monia vintage-autoja, joilla hän ajaa säännöllisesti. Andrew toimii myös ratavirkailija kilparadoilla ja mäkiautoilussa ympäri Englantia.
Mervi Kallio on työskennellyt vuodesta 2008 lähtien MTV3-kanavalla TV-toimittajana ja juontajana sekä studioemäntänä. Tällä hetkellä hän välittää tunnelmia suomalaisille Formula 1 -varikolta ja silloin kun ei ole maailmalla päivittää hän katsojille tuoreimmat urheilu-uutiset Tulosruudun ankkurina. Huomenta Suomen juontajana hänellä on ollut usean vuoden ajan ilo herättää suomalaiset uuteen päivään.
Lisäksi hän juontaa ja moderoi erilaisia ja eri kokoisia tilaisuuksia yritystapahtumista näyttäviin gaaloihin. Kokeneena toimittajana hän pystyy sisäistämään nopeasti vaikeimmatkin sisältöaiheet.
Kallio tekee myös esiintymis- ja vuorovaikutusvalmennuksia niin ryhmille kuin yksittäisille henkilöillekin.
Mervi haluaa tuottaa ihmisille elämyksiä positiivisella ja välittävällä asenteella. Viimeistelty ja hyvin suunniteltu tapahtuma, TV-ohjelma tai koulutustilaisuus ei ole onnistunut, ellei se ole herättänyt katsojassa tai kuulijassa minkäänlaisia tunteita.
Sari Siikander on auttanut vuorovaikutuksen ja kohtaamisten kehittämisessä lukuisia organisaatioita. Digitalisaation myötä vuorovaikutus on noussut yritysten tärkeimmäksi kilpailutekijäksi. Sari on ollut mukana autoalan muutosten kehittämisessä ja tuonut siihen mukaan asiakkaiden näkökulman ja tulevaisuuden yhteistyötaidot.
Kehittämisessä on tehtävänä etsiä ratkaisuja ja luoda uutta. Sari on käyttänyt samoja työkaluja kuin näyttelijänä ja ohjaajana. Kun ollaan tuntemattoman edessä, luovuuden ja rakentavan vuorovaikutuksen merkitys korostuu. Samalla tarvitaan kriittistä ajattelua ja jatkuvaa keskustelua yli organisaatiorajojen.
Kun työyhteisössä tavoitteena on oppia lisää, viestiä rakentavasti ja välttää konflikteja, ollaan matkalla kohti toimivaa huipputiimiä, jolloin myös resilienssi lisääntyy. Kyse on tänä päivänä tärkeäksi nousseesta muutosmuotoilusta, joka perustuu aina hyvään vuorovaikutukseen.
Sari tunnetaan valovoimastaan. Hänen asiantuntemuksensa vuorovaikutuksesta konkreettisien esimerkkien kautta inspiroi yleisöä oivaltamaan arkipäiväisten tekojen merkityksen.
Ken Hughes on kansainvälisesti tunnettu ja yksi maailman johtavista asiantuntijoista kuluttaja- ja B2B -ympäristössä.
Marraskuun AKL Summit -tapahtumassa Hughes paneutuu maailmanlaajuisiin muutoksiin ja arvoihin, jotka ovat vahvistuneet pandemian aikana. Nämä arvot tulevat muokkaamaan autoteollisuutta tulevaisuudessakin. Tapahtumassa yleisö pääsee nauttimaan ja inspiroitumaan esityksestä, joka käsittelee kauppaa, digitaalisuutta, asiakaskokemusta ja muutosta.
Hughes on toiminut 20 vuotta kuluttajatutkimusyrityksen toimitusjohtajana. Hänellä on ymmärrystä kuluttaja- ja kyberpsykologiasta, digitaalisesta antropologiasta ja käyttäytymistaloustieteestä sekä transformaatiosta. Hän tutkii uusien sukupolvien kuluttajien tarpeita ja käyttää tätä tutkimustietoa hyväkseen ennustaakseen tulossa olevia kuluttajakentän muutoksia.
Ken Hughes toimii neuvonantajana muutamalle maailman isoimmista brändeistä. Hän auttaa heitä mm. asiakaskokemuksen, monikanavaisten strategioiden, tekoälyn, kaupan trendien, digitaalisen transformaation sekä Milleniaalien ja Gen Z -sukupolvien kulutuskäyttäytymisen ymmärtämisessä.
Hughes on kokenut kirjailija ja TED-puhuja sekä osa-aikainen yliopistonlehtori. Hänen esityksensä eivät ole vain oivaltavia ja ajatuksia herättäviä vaan ne ovat myös energisiä, viihdyttäviä ja nokkelia. Hän on yksi maailman suosituimmista esiintyjistä ja tänä päivänä hän isännöi joka viikkoa virtuaali- ja hybriditapahtumia, jotka ovat yhtä inspiroivia kuin hänen live-esiintymisensäkin.
Juho Partasella on syvällinen ymmärrys teknologiateollisuudesta, auto- ja ajoneuvoteollisuudesta sekä yrityksen taloudellisesta suunnittelusta, analysoinnista ja hallinnasta. Hän toiminut viimeiset 15 vuotta kansainvälisen auto- ja ajoneuvoteollisuuden globaaleissa toimitusketjuissa, johtanut useita kansainvälisiä pk- ja pörssiyritysten muutosprosesseja.
Takanaan Partasella on useita kansainvälisiä toimeksiantoja, onnistuneita yritysjärjestelyjä (M&A ja demerger prosessit) ja kannattamattomien liiketoimintayksiköiden kääntäminen kannattaviksi. Mainittavia ovat myös jälkimarkkinoille suuntautuneiden valmistajien kehittäminen auto- ja ajoneuvoteollisuuden OEM-toimittajiksi.
Toimiessaan myynti- tuotanto-, toimitus- ja tehtaanjohtajana Partanen on vienyt eteenpäin Total Quality Management ja 6-Sigma, Toyota Production System ja Lean-johtamista, sekä ennaltaehkäisevää ja luotettavuuskeskeistä kunnossapitostrategiaa mm. Industry 4.0 avulla. Johtamisjärjestelmien osalta Partanen on DNV:n Lead Auditor.
Partasella on paljon kokemusta eri kulttuureista ja erinomaiset verkostot tärkeimmille kehittyville markkinoille, kuten Kiinaan, Intiaan ja Lähi-itään. Johtotehtäviensä ohella hän on toiminut luottamustehtävissä yritysten ja allianssien hallituksissa, sekä konsulttina ja neuvonantajana lukuisissa kansainvälisissä sekä kotimaisissa yrityksissä.
Partanen on lisäksi inspiroiva luennoitsija, ja hänelle on monipuolinen koulutus, johon lukeutuu parhaillaan valmisteella oleva väitöskirja (Paris School of Business, PSB) liittyen autoteollisuuden digitalisoitumiseen ja energiamurrokseen.
Jyrki Viitala on Käyttöauto Oy:n toimitusjohtaja ja toinen omistajista. Käyttöauto on Seinäjoella vuonna 1970 perustettu autoalan perheyritys ja autokaupan monimerkkitalo. Käyttöauto toimii 10 paikkakunnalla ja edustaa 17 eri brändiä. Yrityksen liikevaihto on noin 350 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 600 asiantuntevaa autoalan ammattilaista. Autonsa Käyttöautosta hankkii vuosittain noin 15 000 asiakasta ja käyntejä heidän merkkihuollossa kertyy noin 110 000 vuodessa.
Penna Urrila on Elinkeinoelämän keskusliiton pääekonomisti ja johtoryhmän jäsen. Urrila vetää Talouspolitiikka-vastuualuetta, joka vastaa verotuksesta, talouspolitiikasta ja palkkatilastoista. Talouspolitiikan vastuualueeseen kuuluu myös EK:n suhdannebarometrin, investointitiedustelun ja luottamusindikaattorien tekeminen.
Työuransa Urrila aloitti Teollisuuden ja työnantajain keskusliiton talouspoliittisena asiamiehenä. Tästä tehtävästä hän siirtyi EK:n palvelukseen ensin vastaavaksi ekonomistiksi ja siitä nykyiseen tehtäväänsä pääekonomistiksi. Päätyönsä ohessa Urrila toimii Tehokkaan tuotannon tutkimussäätiön asiamiehenä sekä Eteläsuomalaisen ylioppilassäätiön hallituksen puheenjohtajana. Hän on toiminut myös Eläke-Tapiolan hallituksen jäsenenä ja tarkastusvaliokunnassa.
Brought to you by the Finnish Central Organisation for Motor Trades and Repairs (AKL), AKL Summit presents an impressive range of top Finnish and international presenters. Refresh your knowledge, find new inspiration and take the best ideas with you.
The next main event takes place in February 2025 at the Finlandia Hall in Helsinki.
Taloustieteen tohtori, dosentti Aki Kangasharju on toiminut Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtajana maaliskuusta 2019. Kangasharju siirtyi ETLAan Nordeasta, jossa hän toimi tutkimusjohtajana ja pääekonomistina vuodesta 2012. Ennen Nordeaa hän toimi Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtajan tehtävässä. Kangasharju toimi VATT:ssa myös tutkimusjohtajana ja professorina vuodesta 2001. Hän väitteli kansantaloustieteen tohtoriksi Jyväskylän yliopistossa 1998. Kangasharju on myös vieraillut urallaan mm. Massachusetts Institute of Technologyssä ja Boston Universityssä. Hän on ETLAn toimen ohella dosentti ja hallituksen jäsen Jyväskylän yliopistossa. Aiemmin hän toimi myös Tekesin johtokunnan jäsenenä.
Joanna Kuvaja on mikkeliläiskasvatti, energinen yrittäjä ja kolmen pojan äiti. Nuoresta iästään huolimatta hän on kartuttanut monipuolista esiintymiskokemusta eri rooleissa; niin juontajana, haastattelijana, tapahtumaemäntänä, vuoden 2007 Miss Suomi -perintöprinsessana kuin ravitoimittajanakin. Eteläsavolaisena Joannalla eivät sanat juutu kurkkuun, vaan hyvä huumorintaju, rento asenne ja pirteä olemus näkyvät vahvasti hänen työskentelyssään.
Viimeisen 14 vuoden aikana Joanna Kuvaja on tullut monille tutuksi suorien lähetysten tv-kasvona. Lisäksi hän on toiminut niin urheilun (ravit), viihteen (Fort Boyard, Elixir) kuin asiaohjelmienkin (Huomenta Suomi) parissa. Parhaillaan Joanna tekee Viiden Jälkeen -ajankohtaisohjelmaa ja juontaa Teknavia. Näiden lisäksi häntä kuullaan viikoittain myös Radio Novan legendaarisessa Liikenteessä-ohjelmassa.
Joannalla on mieltymys autoiluun. ”Olen päässyt työskentelemään useiden huippuautojen ja alan huippujen kanssa – kerran Markku Alénin kyydissä Teslan takapenkillä meinasi taju lähteä. Olen myös itse ratin takana päässyt todistamaan Porsche V8:n voiman, wau! Lisäksi, olen emännöinyt Jyväskylän Suurajoissa erikoispätkillä ja kurkistanut formulamaailmaan muun muassa Valtteri Bottaksen haastatteluiden myötä.
Jussi Heikelä on 1976 Turussa syntynyt uusioperheenisä, joka on tehnyt viihdettä ja mediaa koko aikuiselämänsä. Tuottajan, käsikirjoittajan, ohjaajan tai muiden tuotantoportaan roolien lisäksi hän on esiintynyt TV- ja radio-ohjelmissa vajaat parikymmentä vuotta. Sinä aikana hän on myös juontanut satoja yritystilaisuuksia omalla vahvuudellaan, joka on asian viihteellistäminen.
”Yksittäisistä keikoista mieleenpainuneimmat ovat olleet Top Gear Live-tapahtumat, jossa juonsin yhdessä Jeremy Clarksonin ja James Mayn kanssa monipäiväisessä liveshowssa Helsingin messukeskuksessa 2012.”
Vuodesta 2016 Jussi Heikelä on tehnyt myös puhujakeikkoja. Hän puhuu mielellään aiheista ”Ennen ei ollut mikään paremmin”, ”Joka päivä ei voi olla pääpäivä”, sekä ”Ihmiset ovat sinulle kaikki kaikessa”. Heikelän hohdokas taito on höystää tarinoita omilla kokemuksillansa viihteen kulissien takaa. Puheenvuoroja on kehuttu viihteellisiksi ja ne sopivat hyvin keventämään tilaisuuden tunnelmaa.
Asiaviihteessä hän on yksi valtakunnan parhaista.
Aloittaessaan Scania Suomen toimitusjohtajana vuonna 2016, Henna Wickström havaitsi pian, että alati muuttuvassa maailmassa yritykseen juurtuneet toimintatavat ja perinteikäs johtamiskulttuuri eivät vie Scania Suomea eteenpäin enää niin kuin ennen. Henkilöstötutkimukset osoittivat myös sen, että edessä oli paljon kehitystyötä yhtenäisten toimintamallien ja johtamiskulttuurin parantamiseksi. Oli aloitettava yrityskulttuurin muutosmatka.
Avain muutokseen on johtamisessa. Syntyi hanke, jonka tavoitteena on nostaa Scania Suomen johtamiskulttuuri yhdeksi parhaista koko Suomessa. Yrityksessä HR:n käynnistämät ylimmän ja keskijohdon esimiestyön kehittämishankkeet teemoilla suorituksen johtaminen, valmentava johtaminen sekä muutosjohtaminen ovat nyt kääntämässä yrityskulttuuria uuteen suuntaan ja tulokset ovat rohkaisevia.
Mutta kenen alaisuudessa toimii suurin osa Scanian työntekijöistä? Vastaus on: Työnjohdon. Kaikkien 21 toimipisteen mekaanikot ovat työnjohdon johtamia. Tällä ryhmällä on valtava vaikutus asiakaskokemukseen, asiakastyytyväisyyteen, tuottavuuteen ja toiminnan tehostamiseen.
Johtaminen on kulttuurimuutoksen keihäänkärki. Tule kuulemaan enemmän siitä, miten tämä Suomen autoalan uniikki hanke Scania Suomessa toteutetaan ja kuinka parhaita tuloksia voidaan saavuttaa!
AKL haki alkuvuodesta jäsenyrityksiään mukaan liiketoiminnan kehitysohjelmaan. Ohjelmaan valitut yritykset saivat projekteihinsa tueksi kumppanin, jonka kanssa määriteltiin kehityskohteet, tavoitteet ja mittarit. AKL-Palvelu Oy maksoi osan projektien ulkopuolisten palveluiden kustannuksista, joten tarjolla oli tuntuva apu projektin toteuttamiseen. Vuoden alussa alkanut kehitysohjelma huipentuu AKL Summitiin, jossa jäsenyritykset esittelevät projektiensa tuloksia.
Helsinki-sali klo 15:45
Selkeästi nähtävissä oleva digitalisoitumisen megatrendi koskettaa kiihtyvissä määrin myös suomalaista autokauppaa. Kaikki merkit viittaavat siihen, että jo lähitulevaisuudessa etämyynti ja verkon kautta tapahtuva asiakaspalvelu tulevat merkittävästi kasvattamaan osuuttaan perinteisen autokaupan ohella.
Me Deltalla uskomme vahvasti siihen, ettei digitalisaatio tarkoita kasvottomuutta tai asiakaspalvelun ulkoistamista asiakkaille ja koneille, vaan parhaimmillaan se mahdollistaa entistä monipuolisemman ja mutkattomamman asiakaskokemuksen. Käynnistämämme projektin tavoitteena olikin siis löytää uusia tapoja kommunikoida ja jakaa tietoa asiakkaan kanssa digitiaalisin välinein, asiakaspalvelun henkilökohtaisuudesta tinkimättä. Päätimme lähteä rakentamaan omiin tarpeisiimme räätälöityä mediasovellusta, joka toisi uusia mahdollisuuksia sekä automyynnin että jälkimarkkinoinnin asiakaspalveluun, istuen samalla mahdollisimman saumattomasti Deltan jo olemassa oleviin järjestelmiin ja prosesseihin.
Tervetuloa kuulemaan, kuinka uusi mediasovelluksemme tehostaa autojen etämyyntiä mm. tekemällä videoiden ja kuvien jakamisesta sekä personoitujen tarjousten tekemisestä helppoa. Huollon puolella lisäkorjaustarpeiden esittäminen ja hyväksyminen, sekä asiakkaan kanssa huollon edistymisestä kommunikointi, tapahtuvat sovelluksella entistä nopeammin ja vaivattomammin.
AKL haki alkuvuodesta jäsenyrityksiään mukaan liiketoiminnan kehitysohjelmaan. Ohjelmaan valitut yritykset saivat projekteihinsa tueksi kumppanin, jonka kanssa määriteltiin kehityskohteet, tavoitteet ja mittarit. AKL-Palvelu Oy maksoi osan projektien ulkopuolisten palveluiden kustannuksista, joten tarjolla oli tuntuva apu projektin toteuttamiseen. Vuoden alussa alkanut kehitysohjelma huipentuu AKL Summitiin, jossa jäsenyritykset esittelevät projektiensa tuloksia.
Helsinki-sali klo 15:45
Lindholm on perustanut Suomen parhaaksi verkkokaupaksikin valitun Varustelekan, joka on armeijaylijäämän ja ulkoilun erikoisliike. Perustaessaan Varustelekaa vuonna 2003 Lindholm oli 21-vuotias ja sai yrityksen perustamista varten kaveriltaan tuhannen euron lainan. Rahat hän sijoitti lavalliseen armeijaylijäämää Saksasta, koodasi nettikaupan itse eikä alkuun maksanut palkkaa itselleen. Tuo lainatonni oli äkkiä maksettu pois, eikä Varustelekaan ole sen jälkeen sijoittajia tarvittu – se on kasvanut nykyiseen kokoonsa Euroopan suurimmaksi sitä tonnin pesämunaa pyörittelemällä. Viime vuonna Varusteleka teki 1,3 miljoonan euron liikevaihdolla 340 000 euron tuloksen. Varustelekaa voikin sanoa melkoiseksi menestystarinaksi.
Tällä hetkellä Lindholmin tärkein työ Lekalla on hallitustyö, minkä lisäksi hän on avuksi markkinoinnissa ja omien brändien tuotteiden suunnittelussa. Lindholm valittiin 2015 Vuoden nuoreksi yrittäjäksi ja hän pääsi Linnan juhliinkin. Tähän liittyvässä julkisuusrytäkässä hän pääsi kärkkäine mielipiteineen entistä paremmin mediaan, ja häntä ruvettiin kutsumaan puhumaan ihan toden teolla.
AKL Summitissa Lindholm puhuu siitä, että koska internetiä ei voi kuitenkaan räjäyttää, niin olisi parempi ottaa ilo irti siitä. Ja jos on rehellinen ja ylpeä työstään, voi markkinoinnissakin olla räväkkyyttä.
Helsinki-sali klo 13:30
Anssi Rantanen oppi työskenneltyään Googlella kasvukonsulttina, miten yksi maailman nopeiten kasvavista yrityksistä systemaattisesti mahdollistaa kasvuaan. Anssilla on ainutlaatuinen ymmärrys yritysten kasvattamisen tulevaisuudesta. Tehtyään tiiviisti töitä 40+ suomalaisen organisaation kanssa (startupeista pörssiyrityksiin), Anssi Rantanen sai laaja-alaisen ymmärryksen Suomen myynti- ja markkinointiosaamisesta.
Rantanen uskoo siihen, että voittavat yritykset painottavat tulevaisuudessa oppimista ja itseohjautuvuutta. Hän on huomannut, että monelta suomalaiselta yritykseltä puuttuu riskinottokyky. Ei voida eikä haluta kokeilla uusia asioita ja koetaan epäonnistuminen huonona asiana. “100 000 henkilön Googlella esimerkiksi riskinotto on palkittu asia ja siellä kehotetaan yritteliäisyyteen. Siellä oppiminen ja uusien asioiden vaaliminen ovat tärkeitä, kun taas isoissa suomalaisissa organisaatioissa ei vielä ole samanlaista oppimisen kulttuuria,” Rantanen toteaa.
Tänä päivänä Anssi Rantanen toimii Growth Tribe -koulutusyrityksen maajohtajana. Growth Tribe on Euroopan ensimmäinen ja paras kasvuakatemia. Aiempi työkokemus on antanut Anssille vahvan käsityksen tulevaisuuden tavasta toimia ja kasvattaa yrityksiä. Summitissa Anssi puhuu tulevaisuuden menestyvän yrityksen kasvukulttuurista ja -markkinoinnista sekä siitä, miten yritys voi maksimoida kasvuaan.
Finlandia-sali klo 15:45
André Noël Chaker on kanadalaissyntyinen juristi, entinen Veikkauksen johtaja sekä teknologian ja urheilubisneksen moniottelija. Hän on juontanut ja esiintynyt puhujana yli 250 tapahtumassa Suomessa ja ulkomailla vuodesta 2014 lähtien. Hän on moderoinut muun muassa Nordic Business Forumia neljä kertaa ja juontanut lukuisia suurtapahtumia isoille yrityksille ja yhteisöille, kuten esim. IBM, Fujitsu, OP, Orion, Nokia ja EU. Chaker on myös osallistunut moneen autoalan tapahtumaan ja juontanut niistä useita.
Chaker on juontajana positiivinen ja huumorintajuinen, hän kohtaa yleisönsä räjähtävällä energialla, terävällä huumorilla, nopealla tilannetajulla ja perusteellisella valmistelulla. Hänet on valittu vuoden puhujaksi Suomessa kaksi kertaa, 2012 ja 2014. Chaker on myös menestynyt tietokirjailija. Hänen ”The Finnish Miracle” -kirja on yksi myydyimpiä kirjoja kustantajan Alma Talentin historiassa.
Kevin Gaskell on toiminut sarjayrittäjänä sekä maailmanluokan yritysten toimitusjohtajana. Hän on johtanut mm. Porschea, BMW:tä, Lamborghinia, epyxia ja EurotaxGlassia. Gaskell on auttanut useita yrityksiä saavuttamaan huipputason niin asiakaspalvelussaan kuin taloudellisessa suorituskyvyssään.
Gaskell uskoo intohimoisesti, että tavalliset ihmiset voivat yltää poikkeuksellisiin tuloksiin, kun heidät saadaan uskomaan tavoitteisiin ja annetaan mahdollisuus osallistua niiden saavuttamiseen. Nykyään hän tekee aktiivisesti hallitustyötä ja sijoittaa yrityksiin, auttaa niitä saavuttamaan kasvua markkinassaan sekä hallitsemaan muutoksia onnistuneesti. Hänet on laajalti tunnustettu yhdeksi sukupolvensa merkittävimmistä johtajista.
Gaskellilla on intohimo toimia tuloksekkaasti – kaikessa mitä hän tekee. Ammatillisen uransa vaatimuksista huolimatta Gaskell on löytänyt aikaa kiivetä Mount Everestille ja muille maailman korkeimmille vuorille, kerännyt varoja hyväntekeväisyyteen kävelemällä sekä pohjois- että etelänavalle, urheilla kansainvälisellä tasolla kriketissä ja soittaa rock-bändissä.
Finlandia-sali klo 16:45