Ajoneuvoissa käytettävät akkupaketit ovat turvatestattuja tuotteita, joiden kuuluu käyttäytyä tulipaloissa tietyllä tavalla, korostaa Pirkanmaan pelastuslaitoksen palomies Iiro Wennberg.
AKL Tech Day -tapahtumassa Wennberg käsittelee korkeajänniteakkupaloja ajoneuvoissa ja puhuu niiden palokäyttäytymisestä.
– Akkupalon tunnistaminen on hyvin olennaista pelastuslaitoksen näkökulmasta. Meidän on tärkeä ymmärtää se, miten eri akkurakenteet käyttäytyvät mahdollisessa tulipalotilanteessa, koska tämä helpottaa sammutustoimintaa, Wennberg painottaa.
– Puheenvuorossani kerron myös siitä, kuinka pelastuslaitokset käsittelevät akkuja palon aikana sekä niiden jälkeen. Altistuminen akun palokaasuille tai sammutusvedelle luo myös omat riskinsä, joita pelastajia koulutetaan tunnistamaan.
Akkujen turvallisuusvaatimuksena on, että akkukotelon tulee kestää fyysiset vauriot. Akkutestit ovat vaativia ja niissä edellytetään, ettei akkupaketti saa räjähtää tai antaa sähköiskua sammuttajille tai ajoneuvon käyttäjälle.
– Akkupaketteja myös poltetaan testien aikana ja tuloksena pitää olla käytännössä se, että tietyn rasituksen aikana akku ei saa osallistua paloon, jos lämmönlähde tulee akun ulkopuolelta. Li-ioni akkutekniikan riskit varsinkin ajoneuvoissa korostuvat juuri tulipalotilanteissa tai kovassa kolarissa. Korkeajänniteajoneuvot voivat syttyä tuleen kovan kolarin tai yksittäisen kennovian seurauksena, kovaa kolaria kun ei oikein mikään auto eikä ihminen kestä. Onneksi tällaiset tapaukset ovat kuitenkin harvinaisia, Wennberg painottaa.
Se, mihin auton omistaja voi itse vaikuttaa, on latausturvallisuus. Monia ajoneuvoja voi ladata kotipistorasioista (suko-pistoke), mutta niiden soveltuvuus ajoneuvon lataukseen kannattaa aina varmistaa sähköalan ammattilaiselta.
– On hyvä muistaa, että pistorasiat ovat kulutustuotteita, joilla on rajoitettu elinikä. Vanhoista tai kuluneista pistorasioista ei kannata ladata ajoneuvoa, koska tällaisia pistokkeita ei tulisi käyttää oikeastaan yhtään mihinkään.
– Muutoin pelastuslaitos ei pidä ladattavia ajoneuvoja mitenkään erityisinä riskeinä. Joissain tapauksissa ne voivat käyttäytyä aggressiivisesti, mutta tällaiset tapaukset ovat kuitenkin poikkeustilanteita. Suomalaisilla pelastajilla on korkeajänniteajoneuvojen riskeihin ja paloturvallisuuteen liittyen erinomainen koulutus ja ymmärrys, ja luonnollisesti kaikki pelastuslaitokset seuraavat alan kehitystä.
Iiro Wennbergin puheenvuoro Ajoneuvoakut ja paloturvallisuus AKL Tech Dayssä 27.9.2022. Lue lisää ja ilmoittaudu täältä.