Gearhead Cloud – kumppanisisältö
Vastuullisuus on tulevaisuuden liiketoiminnan edellytys alasta riippumatta. Autoalalla
vastuullisuustoimien tulee toteutua koko arvoketjun osalta ja jatkua koko
elinkaaren ajalta – jälkimarkkinoinnilla on tässä roolinsa.
Kuinka jälkimarkkinoinnissa ja vaihtoautojen elinkaaren hallinnassa voidaan toteuttaa vastuullisuutta? Laatusertifioinnit luovat puitteet ja oletusarvon sille, että yritysten toiminta on kestävällä pohjalla. Lisäksi läpinäkyvä yhteistyö, yhteiset pelisäännöt sekä sovittujen asioiden dokumentointi ovat olennainen osa arkipäivän vastuullisuutta.
Käytännön tasolla kyse on yksinkertaisista asioista: Miten löytää oikeat yhteistyökumppanit? Entä oman paikkakunnan ulkopuolelta? Miten hoidan reklamaation 500 km:n päässä? Kuka voisi tehdä tämän mallin vaihdelaatikon? Onkohan kyseisellä toimijalla ympäristösertifikaatti?
Näihin kysymyksiin olemme pyrkineet tuomaan panoksemme palvelumme kautta. Gearhead Cloud sai alkunsa päivittäisen korjaamoliiketoiminnan ongelmasta: vaihtoautoautoliikkeiden ja korjaamoiden välisen kommunikaation haasteista. Tarkka tieto siitä, mitä on sovittu, oli liian usein kadoksissa. Puheluita, viestejä, sähköposteja, papereita… Pieniä tiedonpalasia monessa paikassa, usein yksittäisten henkilöiden mielessä. Kuinka tallentaa kaikki niin, että tietoihin on helppo palata?
Digitaalisuus ja data ovat myös olennainen osa liiketoimintaa alasta riippumatta. Digitaalinen liiketoiminta on parhaimmillaan käyttäjälähtöistä ja auttaa organisaatioita keräämään dataa hyödynnettäväksi raportoinnissa ja oman toiminnan tarkkailussa. Jotta dataa voidaan kerätä tehokkaasti, digitalisaation tulee olla avainasemassa – on tärkeä pystyä hahmottamaan liiketoimintaa mitattavassa muodossa, jotta myös tulevan kehittämistyön vaikutusta voidaan mitata.
Oman tarpeen kautta kehitetyn Gearhead Cloud -palvelun ensisijainen tavoite on ollut yhdistää vaihtoautomarkkinan toimijat yhden digitaalisen kanavan äärelle, rooleista, merkeistä ja ketjuista riippumatta. Kanavan tarkoitus on löytää helposti eri toimijoiden palvelutarjonta ja tehostaa työtä välttämällä aikaa vievää etsintää, erityisesti oman paikkakunnan ulkopuolelta. Tärkeää on ollut myös toteuttaa reaaliaikainen työkalu yhteistyön seuraamiseksi – korjauksien, hintojen ja yritysten välisen kommunikoinnin automaattinen tallentuminen vähentää myös riitatilanteita. Kaiken tämän tallennetun tiedon kautta kertyy arvokasta dataa.
Vastuullisuus toteutuu ainoastaan läpinäkyvän yhteistyön ja selkeän kommunikaation kautta. Vastuullisuuden mittaaminen edellyttää digitaalisia työkaluja, joiden kautta tieto on kerättävissä, analysoitavissa ja hyödynnettävissä oman toiminnan ja kumppanuuksien kehittämiseksi osana tulevaisuuden jälkimarkkinoinnin rutiineja.