Miten korjaamon kannattavuuden mittaaminen saadaan osaksi päivittäistä toimintaa ja tekemistä? AKL Tech Dayssä aiheeseen paneutuvat J. Rinta-Jouppi Oy:n paikallisjohtaja Jarmo Pääkkönen sekä korjaamon kannattavuudesta DuPont-työkalun laatinut AKL:n tekninen johtaja Jouko Sohlberg.
J. Rinta-Jouppi Ala-Tikkurilan pisteessä toteutetussa AKL 2019 -kehityshankkeessa keskeiset asiat olivat toimipisteen jälkimarkkinoinnin kehittäminen selkeiden mittareiden, kuten työtyytyväisyys, asiakastyytyväisyys ja kannattavuus kautta.
– Korjaamon ja varaosien liikevaihto ja tulos tehdään mekaanikon käsien kautta. On tärkeää, että mekaanikot saavat keskittyä työhönsä ja käyttää työaikansa yksinomaan huolto- ja korjaustyöhön, Pääkkönen painottaa.
Korjaamon kannattavuutta analysoivalla työkalulla on mahdollista tehdä havaintoja ja pilkkoa osiin kaikki se, mikä liittyy ja vaikuttaa korjaamopalvelutoimintaan. Tähän kuuluu niin kovia kuin pehmeitä arvoja, konkretiaa ja eri käytäntöjä.
– Korjaamon kannattavuudessa voidaan erottaa juuri kolme keskeistä asiaa, joita ovat työilmapiiri eli työtyytyväisyys, tiedonkulku eli palaverikäytännöt, roolit, vastuut ja toimenkuvat, toisena asiakastyytyväisyys ja kolmantena taloudellinen tulos. On aika huikeaa huomata, miten asiakastyytyväisyys, työilmapiiri ja korjaamon kannattavuus kulkevat käsi kädessä, Pääkkönen toteaa.
Kun työyhteisön henki on hyvä ja työntekijät tulevat ja lähtevät töistä suupielet ylöspäin, niin sama heijastuu asiakaspalveluun. Mitä tyytyväisempi henkilökunta on sitä tyytyväisempiä ovat myös asiakkaat.
– Käytännössä työyhteisön kehittäminen on jatkuvaa työtä, joka vaatii koko yhteisöä osallistavaa toimintaa, asioista puhumista, epäkohtiin puutumista ja todellista halua parantaa prosesseja. On myös tärkeää kertoa työntekijälle tarkalleen mitä heiltä vaaditaan ja tavoitteita on myös seurattava, Pääkkönen jatkaa.
– Kyse on monen tekijän summasta, palvelu- ja johtajakulttuurista, vuorovaikutuksesta sekä siitä, että istutaan yhdessä alas ja lyödään viisaat päät yhteen ja opitaan toinen toisiltamme.
AKL Tech Dayn puheenvuorossa Pääkkönen ja Sohlberg käyvät yksityiskohtaisemmin läpi korjaamon kannattavuudesta mittaustyökalua ja sen antia käytännön tasolla.
– Tällaisten tapahtumien anti on parhaimmillaan siinä, että pääsee kokemaan ahaa-elämyksiä ja oppimaan toinen toisiltaan paikan päällä. Verkostoitumisen ohella saa oivalluksia, että hei, tämänhän voi tehdä näinkin, en olekaan ajatellutkaan tätä tuolta kannalta. Se on parasta vuorovaikutusta, Pääkkönen toteaa.
Jarmo Pääkkösen & Jouko Sohlbergin Korjaamon kannattavuus, case J. Rinta-Jouppi Oy kuullaan AKL Tech Dayssä 27.9.2022. Lue lisää ja ilmoittaudu täältä.