Auton koriteknologia on hienojakoinen järjestelmä, jossa jokaisen osa-alueen on toimittava yhteen millisekunnin tarkkuudella. AKL Tech Dayssä käytännönläheisen näkökulman koriteknologiaan tarjoaa Asiantuntijatehdas Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kittelä.
Kittelä on useamman automerkin valtuuttama kouluttaja ja matkustaa usein maailmalla uusimman tiedon perässä. Työpajassa hän tuo esille korirakenteen vaurion määrittämisessä, liitos- ja työmenetelmissä sekä työlaitteissa huomioitavia seikkoja.
– Auton kori on iso kokonaisuus, jossa tekniikka on jatkuvan muutoksen alla. Käsittelen myös sitä, mitä erilaiset materiaalit teräksen lisäksi, esimerkiksi alumiini ja hiilikuitu, ovat tuoneet tullessaan koritekniikan alalle, Kittelä toteaa.
Autotehtaat käyttävät nykyään yhä kevyempiä ja lujempia materiaaleja auton korirakenteissa. Näin tavoitteet taloudellisuudesta ja vähäpäästöisyydestä voidaan toteuttaa turvallisuutta, ajettavuutta tai esteettisyyttä unohtamatta.
– Painoa pyritään karsimaan mahdollisimman paljon, mikä korin osalta koskee jokaista eri komponenttia. Niiden valmistuksessa käytetään hyvin monenlaisia, toisistaan poikkeavia materiaaleja ja menetelmiä. Komponenttien yhteen liittäminen onkin oma taiteenlajinsa.
Kittelän mukaan kyse on perusasioista, esimerkiksi materiaalien fysikaalisista, mekaanisista sekä muista ominaisuuksista, jotka on hyvä tiedostaa ja joita tulisi kunnioittaa. Tällöin on helpompi ymmärtää, miksi jokin työvaihe pitää tehdä tietyllä tavalla ja vauriokorjaukset osataan tehdä oikein ja turvallisesti.
– Nykypäivänä korin täytyy toimia saumattomasti yhteen myös avustimien ja näihin liittyvien tunnistimien ja tutkien kanssa. Kaikki perustuu oikeaan ajoitukseen ja nyt puhutaan sekunnin tuhannesosista. Esimerkiksi hieman vähäpätöiseltä tuntuva, väärällä liitosmenetelmällä vaihdettu osa voi saada turvalaitteet toimimaan väärään aikaan, Kittelä painottaa.
– Huolellisesti tehtyjen koritöiden lisäksi on yhtä tärkeä huolehtia, että tarvittavat kalibroinnit ja sopeutukset on tehty oikein ja huolella.
Nykyautoa ei suunnitella vain matkustajille turvalliseksi vaan myös vastapuolen, jalankulkijoiden ja vastaantulevien autojen näkökulmasta on tärkeää, että kaikki toimii kuten pitää.
– Auto taitaa olla ylivoimaisesti monimutkaisin tuote mitä yksityishenkilö pystyy itselleen ostamaan. Dataa ja koodia liikkuu auton järjestelmissä nykyään valtavat määrät ja kaiken on pelattava yhteen saumattomasti.
– Alan ammattilaisilta ja vauriokorjaajilta tämä vaatii todellista tarkkuutta ja jatkuvaa oppimista. Kaikki tieto on kuitenkin loogista ja omaksuttavissa, kun vain jaksaa paneutua. Näin pysymme kehityksessä mukana.
Mikko Kittelän työpaja Koriteknologia AKL Tech Dayssä 27.9.2022. Lue lisää ja ilmoittaudu täältä.