Miten liikkumisen muutosta ja mahdollisuuksia tulisi lähestyä kuluttajan näkökulmasta? Kuinka rakennamme asiakaskokemusta niin, että kehittyvä palvelukenttä näyttäytyy kuluttajalle mahdollisimman yksinkertaisena ja toimivana?
AKL Tech Dayssä LAB-ammattikorkeakoulun osaamispäällikkö Tero Leponiemi lähestyy liikkumisen muutosta ja mahdollisuuksia kuluttajan näkökulmasta. Puheenvuorossaan hän tuo esille palvelumuotoilun tarjoamia mahdollisuuksia liikkumiseen liittyvän osaamisen ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisessä.
– Palvelumuotoilu on nyt niin sanotusti iholla. Kaiken a ja o on se, miten me ymmärrämme asiakkaita ja asiakaskokemusta. Kysymys on siitä, kuinka hyvin me onnistumme hyödyntämään dataa laadullisesti ja pohtimaan analyyttisesti ihmisten käyttäytymistä, kun kehittämme uusia menetelmiä ja palveluja, Leponiemi painottaa.
Puheenvuorossaan Leponiemi tuo esiin konkreettisia työkaluja alan kehittämiseen käytännön esimerkkien kautta. Hän käy läpi myös mahdollisuuksia, joita yritysten ja korkeakoulujen välisellä yhteistyöllä olisi mahdollista saavuttaa niin lyhyellä kuin pitkällä aikajänteellä.
– Esimerkiksi hybridiauton omistajalla voi olla 7 eri lataussovellusta sekä saman verran pysäköintisovelluksia. Olennaista on pohtia, miten tämä vaikuttaa kuluttajakokemukseen, miltä asiat näyttävät ja tuntuvat asiakkaan näkökulmasta ja miten saisimme nivottua yhteen fragmentoitua palvelukenttää ja eri toimijoita. Palvelujen tulisi olla mahdollisimman yksinkertaisia kuluttajan näkökulmasta.
Kyse on Leponiemen mukaan jatkuvasta oppimisesta, menetelmien kehittämisestä sekä siitä, minkälaista koulutusta ja korkeakouluyhteistyötä teemme tällä alueella.
– Tarvitsemme havainnointia ja konsultointia siitä, miten asioita kokeillaan uudessa kentässä, miten ne vaikuttavat liiketoimintaan. Toisin sanoen kaiken toiminnan pitäisi perustua sille, miten me tunnistamme asiakkaan kokeman arvon ja kuinka me peilaamme sitä liiketoiminta-arvoon. Tuleeko se esiin välillisesti vai välittömäsi, vai tuottaako se mahdollisesti jotain muuta kuin suoraa liiketoiminta-arvoa.
– Lisäksi nykyään on tärkeää huomioida myös eettiset ja ympäristöarvot, Leponiemi jatkaa.
Tero Leponiemen koko puheenvuoro kuullaan AKL Tech Dayssä 27.9.2022. Tutustu päivän ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.