Kiina valloittaa sähköautomarkkinoita – tätä se tarkoittaa Suomelle

Suomessa helmikuussa puhuva autoalan johtaja Bill Russo on nähnyt näköalapaikalta, miten kiinalainen autoteollisuus on vallannut ensin kotimaan, sitten ulkomaan sähköautomarkkinoita. Hän kannustaa Suomen autoalaa ammentamaan oppia Kiinalta – ja valmistautumaan hedelmälliseen yhteistyöhön.

Bill Russo vastaa videopuheluun toimistossaan shanghailaisessa pilvenpiirtäjässä. Ikkunasta aukeaa näköala bisneskaupunkiin, jolla on keskeinen rooli maailman autoteollisuuden mullistamisessa.

Maisema kuvastaa myös yhdysvaltalaisen Russon työtä. AKL Summit 2025 -tapahtumassa Finlandia-talolla helmikuussa esiintyvä Russo johtaa perustamaansa Automobility Ltd -yritystä, joka tarjoaa yritys- ja sijoitusneuvontaa Kiinan sähköistyvästä autoteollisuudesta. Vuosia Kiinassa asunut Russo on myös Shanghain amerikkalaisen kauppakamarin autoteollisuuden komitean puheenjohtajana.

”Kiina oli tosi fiksu, kun se lähti rakentamaan autoteollisuuttaan parisenkymmentä vuotta sitten. Se on tehnyt määrätietoisen työn keikauttaakseen Yhdysvaltojen, Japanin ja Euroopan hallitsemat automarkkinat”, Russo sanoo.

Lännessä Kiinaa on arvosteltu autotuotannon avokätisestä tukemisesta, joka on vääristänyt markkinahintoja. Mikään ala ei kuitenkaan käynnisty ilman tukiaisia, etenkin jos sen tarkoitus on syrjäyttää sata vuotta vanhat toimijat, Russo sanoo.

”Tukiaiskritiikin tulisi koskea myös Koreaa, Japania tai Yhdysvaltoja. Teslaakaan ei olisi syntynyt ilman sille erittäin suotuisaksi räätälöityä kalifornialaista lainsäädäntöä”, hän huomauttaa.

”Jota Kiina sitten sovelsi omaan käyttöönsä.”

Russo kuitenkin pitää Kiinan sähköautotukiaisia turhankin ronskeina. Liikainvestointi on pirstonut markkinoita ja luonut liikaa hintakilpailua. Kilpailusta on Russon mukaan lopulta hyötyä länsimaille, joiden automarkkinoilla Kiina pyrkii nyt läpimurtoon: kun tuotekehitys on hiottu huippuunsa Kiinan sisäisessä painekattilassa, länsimarkkinoilla voidaan keskittyä huokeiden laatuautojen myymiseen.

Kiina kasvoi kisällistä mestariksi

Vaurastuva Kiina oli pitkään japanilaisten, eurooppalaisten ja yhdysvaltalaisten automerkkien rahasampo. 2010-luvulla se haistoi markkinat sähköautoille. Taustalla oli myös halu irtaantua läntisistä hankintaketjuista ja polttoaineriippuvuudesta.

Nyt entisestä oppipojasta on tullut nopeasti skaalattavan autoteollisuuden edelläkävijä: jo kolme viidestä maailman sähköautoista valmistetaan Kiinassa. Maalla on yliote myös sähköautojen ja viihde-elektroniikan akkutuotannosta. Kiinalaiset suosivat kotimaisia sähköautoja, ja monet perinteikkäät automerkit ovat jääneet nuolemaan näppejään.

Kiinalaisissa autoissa olennaista eivät ole ainoastaan ajo-ominaisuudet, vaan ajatus autosta liikkuvana palvelualustana. Ohjelmistokehittäjille auton sisätila avaa uuden käyttöpinnan digitaalisille palveluille, kallisarvoista käyttäjädataa unohtamatta.

”[Verkkokauppa] Alibaban ja [teknologiayritys] Tencentin kaltaiset yritykset ovat satsanneet autoihin todella paljon. Keskiluokkainen kiinalainen voi hankkia älykkään sähköauton 40 000 dollarilla. Miksi joku ostaisi samaan hintaan viisi vuotta vanhan Mercedes-Benzin niukemmilla digitaalisilla ominaisuuksilla?” Russo kysyy.

Protektionismin sijaan yhdysvaltalainen toivoisi kumppanuutta kiinalaisten ekosysteemien kanssa. Kansainvälinen yhteistyö ja pelisäännöt mahdollistaisivat sen, että kiinalaisten sähköautoteknologiasta pääsisi nauttimaan mahdollisimman moni.

Kiinalaisautojen tietoturva on puhututtanut länsimaissa. Russo näkee keskustelun saavan helposti protektionistisia sävyjä. Lisäksi valtioilla on käytössään paikallinen lainsäädäntö, hän muistuttaa. Esimerkiksi Yhdysvallat on kieltänyt tiettyjen mikrosirujen käytön – samoin kuin Kiina vaikkapa Googlen palveluja.

”Olemme luottaneet kiinalaisiin kaikilla muillakin teollisuudenaloilla.”

Kiinassa etsitään suomalaisia kumppaneita

Kiina on vähentänyt sähköautojen konttivientiä länsimaihin ja etsii nyt globaalia jalansijaa pystyttämällä paikallisia tuotantolaitoksia ja sopimalla alueellisia kumppanuuksia – myös Suomessa. Tätä kehitystä EU:n asettamat tuontitullit vauhdittavat entisestään.

”Kiinalaiset ovat lukeneet läksynsä Pohjoismaista ja tietävät, että teillä suhtaudutaan yhä innostuneemmin sähköautoiluun”, Bill Russo sanoo.

Russo kannustaa suomalaisia autoalan yrityksiä ryhtymään rohkeasti osaksi Kiinan globaalia hankintaketjua. Yhteistyö vieraiden kiinalaismerkkien kanssa saattaa kuitenkin epäilyttää, sillä moni lupaava kiinalaismerkki on rysähtänyt korkeuksista konkurssiin. Russo neuvoo tutustumaan yritysten historiaan, strategiaan ja rahoituspohjaan.

”BYD, Geely, SAIC ja Chery ovat esimerkkejä jo vakiintuneista yrityksistä, joita ei rahoiteta riskirahalla. Xpengillä puolestaan on takanaan Alibaban ja [elektroniikkayhtiö] Xiaomin kaltaisia voittoa takovia yrityksiä, jotka investoivat suunnitelmallisesti autoalaan.”

Skeptisimmin kokenut autoalan johtaja suhtautuisi startup-vaiheessa oleviin yrityksiin, joiden tulevaisuus on hämärän peitossa. Osa kiinalaisista automerkeistä on myös hakenut nostetta sisämarkkinoilleen luomalla kuvaa globaalista toimijuudesta, ilman pitkäaikaista strategiaa ulkomailla toimimiseen.

Kasvumahdollisuuksia paikallisuudesta

Russo saapuu helmikuussa Finlandia-talolle jakamaan suomalaisille autoalan yrityksille oppeja yhteistyöhön kiinalaisten tahojen kanssa. Hän raottaa aihetta toteamalla, että yhteistyö sopivan kumppanin kanssa voi olla molemmille hyvin hedelmällistä liiketoimintaa. Suomalaiset yhteistyökumppanit voivat auttaa kiinalaisia etenkin jälkimarkkinoinnissa ja -huollossa sekä palveluketjujen luomisessa.

Toinen potentiaali liittyy markkinointiin. Esimerkiksi BYD on avannut lippulaivamyymälöitä suurkaupunkien sydämiin saadakseen brändinäkyvyyttä. Kukaan tuskin ostaa sähköautoa Milanon katedraalin varjosta, mutta huomio on taattu, Russo naurahtaa.

Suomalaisia autoalan yrityksiä Russo vinkkaa avarakatseisuuteen – järkevän riskinhallinnan mielessä pitäen. Tärkeää on määrittää, mitä yritykseltä odotetaan.

”Älä ota riskiä valmistajan puolesta. Paras investointi on sellainen, joka takaa yrityksellesi osuuden myynnistä”, hän sanoo.

Kiinalaisen sähköautoilun buumi on osa digitaalista, käyttäjälähtöistä ajattelua, joka mullistaa autoilua samoin kuin PC:t aikanaan mullistivat tietokoneiden käytön.

”Markkinat ohjautuvat kohti kuluttajille parhaita ratkaisuja. Sähköautojen demokratisointi on mahdotonta ilman Kiinaa. Väittäisin, että se on sitä myös tulevaisuudessa.”

Bill Russo puhuu aiheesta China’s Auto Industry: The Race to a Sustainable Future AKL Summitissa Finlandia-talolla 13.2.2025. Tule ammentamaan parhaat opit ja ideat yhteistyöstä kiinalaisen autoteollisuuden kanssa ja ilmoittaudu mukaan!

Lue myös

Copyright Autoalan Keskusliitto ry 2024 © Tietosuojaseloste 

AKL Summit

The number one event in Finnish Automotive industry

AKL Summit brings together all the key players in the automotive industry. The event is the annual meeting and development forum for key executives in the automotive industry who operate in the car trade business, retail, importers and industry stakeholders. 
 

Brought to you by the Finnish Central Organisation for Motor Trades and Repairs (AKL), AKL Summit presents an impressive range of top Finnish and international presenters. Refresh your knowledge, find new inspiration and take the best ideas with you.

The next main event takes place in February 2025 at the Finlandia Hall in Helsinki.