Continental valmistaa turvallisia, innovatiivisia ja korkealaatuisia tuotteita, jotka perustuvat vahvaan tietotaitoon ja pitkään kokemukseen ajoneuvoteollisuudessa ja rengasteknologiassa. Continentalin Vision Zero tähtää maailmaan ilman liikennekuolemia, loukkaantumisia ja onnettomuuksia.
Olemme kohdistetun markkinointiviestinnän edelläkävijä. Kokonaisvaltainen mainostoimisto ja ainoa Suomessa, joka tarjoaa myös suoramarkkinoinnin koko putken suunnittelusta toteutukseen – autamme kohderyhmän muodostamisessa ja löydämme autoja ostavat ihmiset Traficomin virallisena osoitteiden myyjänä.
LähiTapiola on liikennevakuuttamisen markkinajohtaja Suomessa. Elämänturvayhtiönä etsimme jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ennaltaehkäistä vahinkoja ja kehittää liikennekulttuuria yhdessä autoilijoiden ja kumppaneidemme kanssa.
Sekurit Service on maailmanlaajuinen strateginen kumppani autolasituksen jälkimarkkinoilla, jonka päätuotemerkkinä on Sekurit. Saint-Gobain Sekurit on tuottanut laadukkaita autonlaseja ja palveluita sekä autovalmistajille, että jälkimarkkinoille jo yli 80 vuoden ajan.
Alma Media on kansainvälinen, voimakkaasti uudistuva, digitaaliseen mediaan, palveluihin ja markkinapaikkaliiketoimintaan keskittyvä yhtiö. Haluamme inspiroida ihmisen luontaista uteliaisuutta ja valinnanmahdollisuuksia luomalla palveluja, joissa yhdistyvät ylivoimainen sisältö, paras teknologia, aina paikallisesti merkityksellisemmällä tavalla.
Autoilun ja liikkumisen toimialalla Alma on ajoneuvokaupan kehittäjä. Teemme ajoneuvojen kaupankäynnistä ja omistamisesta mutkatonta. Kattavin kysyntä sekä tarjonta kohtaavat markkinapaikoillamme Nettiautossa ja Autotallissa, joita tukevat vaihtoautojen huutokaupat Baana ja Tukkuautot. Kaupankäynnin sujuvuuden takaavat markkinoiden monipuolisimmat ajoneuvokaupan järjestelmät Websales ja Nettixpro.
Mainostajana tavoitat Alman verkostosta autoilusta ja liikkumisesta kiinnostuneet ostovoimaiset kuluttajat.
Matti Pörhö on toisen polven autokauppias pohjois-Suomesta. Hän on Pörhön Autoliike Oy Konsernin toimitusjohtaja ja pääomistaja. Pörhö konserni on 65 vuotias autokaupan perheyritys, joka toimii 9 paikkakunnalla Oulussa, Rovaniemellä, Keminmaalla, Kuusamossa, Kajaanissa, Iisalmessa, Ylivieskassa, Kokkolassa ja Pietarsaaressa. Konserniin kuuluu myös vaihtoautokaupan ketju MB-Mobile Oy, joka toimii Espoossa, Helsingissä ja Kokkolassa.
Matti on toiminut vahvasti autokaupan eri toiminnoissa, 17 vuotta AKL:n puheenjohtajana ja nykyään Euroopan autokaupan järjestön CECRA:n hallituksessa ja VW-Audi kauppiaiden EDC:n puheenjohtajana. Tänään EDC:ssä on työpöydällä iso asia, jakelutiemuutostyöryhmän puheenjohtajuus.
Peterillä on yli 30 vuoden etulinjan kokemus myyntiin panostavissa organisaatioissa vahvojen brändien parissa, useimmiten haastajan roolissa ja toimitusjohtajana. Vankka johtamiskokemus on karttunut niin kuluttaja- kuin yritysten välisestä liiketoiminnasta. Peterille on tuttua toimia yhtä lailla kansainvälisissä konserneissa kuin kotimaisissa perheyhtiöissä. Liiketoiminnan kehittäminen, erityisesti laadukkaan asiakaspalvelun ja tavoitteellisen myyntityön näkökulmasta ovat Peterin vahvinta osaamisaluetta.
Jarno Limnéll on kyberturvallisuuden professori ja dosentti kolmessa yliopistossa. Hän on myös Maailman Talousfoorumin asiantuntijaverkoston jäsen. Koulutukseltaan hän on Sotatieteiden tohtori, VTM ja Upseeri (majuri evp).
Reijo Heiskanen on OP Ryhmän pääekonomisti. Hänellä on pitkä kokemus ekonomistina makrotalouden ja rahoitusmarkkinoiden parissa. OP Ryhmän pääekonomistina hän on toiminut vuodesta 2010.
Lia Samuelsson on autoalan mukaansa tempaisema pitkän linjan ammattilainen. Hän on uransa aikana vastannut Vehon hyötyajoneuvojen markkinoinnista, vetänyt Vehon projektitoimistoa (PMO) sekä kehitystoimintaa ja tämän vuoden alussa hän on aloittanut Vehon Head of Sustainabilitynä.
Lia on innoissaan uudesta työnkuvastaan. Vastuullisuus tarkoittaa hänelle henkilökohtaisia valintoja arjessa lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä, mutta myös vastuuta työn kautta – jos tulevaisuuden kehitykseen on mahdollisuus vaikuttaa, tulee asialle tehdä jotakin heti. Emme voi enää odottaa muiden tai tulevien sukupolvien tekevän muutosta. Erityisen hienona hän näkee mahdollisuuden auttaa asiakkaita tekemään vastuullisia valintoja liikkumisen ja kestävän kehityksen suhteen. ”Koen, että autoteollisuuden ja jälleenmyyjien tulee ottaa vahva rooli tekojen ja viestinnän kautta – toimia kanavana asiakkailleen avaamalla ja selittämällä mahdollisuuksia miten käyttäjä ja asiakas, oli sitten yritys tai yksityisasiakas, voi vaikuttaa omiin päästöihinsä valinnoillaan. Tämä tulee vaatimaan lisää avoimuutta ja tietoa valmistusketjun joka vaiheessa. Me Vehossa olemme siihen valmiita”, Lia toteaa.
Syntynyt 1961
Valtiotieteen maisteri, Helsingin yliopisto
EK:n toimitusjohtaja 11/2012 alkaen
Puolustusministeri ja valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri 2007-2011. Elinkeinoministeri 06/2011-11/2012
Kansanedustaja 1999-2012
Tätä ennen toimi Kymenlaakson kauppakamarin toimitusjohtajana.
Kaisa Hietala on kokenut liiketoimintajohtaja, joka on erikoistunut ympäristö- ja ilmastohaasteiden sekä liiketoiminnan yhdistämiseen. Hän auttaa yrityksiä kääntämään haasteet osaksi strategiaa ja kannattavaa kasvua.
Hietalalla on kahdenkymmenen vuoden kokemus öljyteollisuudesta. Viimeiset kymmenen vuotta hän rakensi ja johti yhtä suomen parhaiten menestynyttä teollista innovaatiota: Nesteen Uusiutuvia tuotteita. Nykyään Hietala tuo osaamisensa niin ympäristöasioista, liike-elämästä kuin muutosjohtamisestakin yritysten käyttöön. Hän uskoo, että tulevaisuudessa yritykset rakentavat menestyksensä kestävän kehityksen periaatteisiin nojaten.
Kaisa Hietala on Exxon Mobilin ja Smurfit Kappa Groupin hallituksen jäsen, Tracegrow Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Oulun yliopiston neuvottelukunnan jäsen. Hietalalla on filosofian maisterin tutkinto geofysiikasta Oulun yliopistosta sekä filosofian maisterin tutkinto ympäristötieteistä Cambridgen yliopistosta Englannista.
Teemu Korpilahti on käyttäjälähtöinen palvelumuotoilija, joka on viimeisen kymmenen vuoden aikana työskennellyt lukuisien kotimaisten autoalan toimijoiden palvelujen suunnittelijana ja määrittelijänä. Teemu johtaa Crasmanilla yksikköä, jossa työskentelevien alan parhaiden asiantuntijoiden osaamisalueet kattavat strategisen suunnittelun, palvelukonseptit, verkkopalveluiden sisällöt, käyttöliittymät, analytiikan ja kasvuhakkeroinnin.
Teemun ja tiimin työpöydällä ovat erityisesti autoalan digitalisaatio ja kuluttajille suunnatut palvelut kuten erilaiset autohaut, autojen verkkokauppa ja huollon palvelut. Crasmanin suunnittelemia ja toteuttamia palveluita käyttää suuri osa Suomen merkittävimmistä autotaloista. Palveluiden suunnittelussa käyttäjälähtöiset menetelmät, asiakasymmärrys ja analytiikan hyödyntäminen ovat keskeisessä asemassa. Erityisen mielenkiinnon kohteena kuluneen vuoden aikana ovat olleet leasing- ja kuukausimaksullisten palveluiden kehittäminen kuluttajille.
Palveluiden suunnittelun lisäksi Crasmanilla on pitkä
historia autoalan verkkopalveluiden toimittajana ja alan teknisenä
asiantuntijana, joka tekee myös läheistä yhteistyötä eri taustajärjestelmien
toimittajien kanssa.
Andrew Tongue toimii tutkimusjohtajana kansainvälisessä tutkimusorganisaatio ICDP:ssä. Organisaatio keskittyy autojen jakeluun mukaan lukien uusien ja käytettyjen ajoneuvojen toimitukseen, vähittäismyyntiin ja jälkimarkkinointiin sekä verkostorakenteisiin ja toimintoihin.
Yhteistyöohjelmiensa, konsultointiensa, datapalveluidensa ja tapahtumiensa kautta ICDP työskentelee ajoneuvojen valmistajien, jälleenmyyjien, tavarantoimittajien ja niihin liittyvien organisaatioiden kanssa parantaakseen jakelumallin laatua ja tehokkuutta.
Andrewlla on yli 30 vuoden kokemus autoteollisuudesta. Hän johtaa myös ICDP:n sääntelytyötä neuvoen asiakkaita ja muita keskeisiä alan toimijoita ajoneuvojen myyntiä, markkinointia ja käyttöä säätelevän lainsäädäntöympäristön kehityksessä.
Andrew suhtautuu intohimoisesti erityisesti klassikkoautoihin sekä moottoriurheiluun. Hänellä itsellään on monia vintage-autoja, joilla hän ajaa säännöllisesti. Andrew toimii myös ratavirkailija kilparadoilla ja mäkiautoilussa ympäri Englantia.
Mervi Kallio on työskennellyt vuodesta 2008 lähtien MTV3-kanavalla TV-toimittajana ja juontajana sekä studioemäntänä. Tällä hetkellä hän välittää tunnelmia suomalaisille Formula 1 -varikolta ja silloin kun ei ole maailmalla päivittää hän katsojille tuoreimmat urheilu-uutiset Tulosruudun ankkurina. Huomenta Suomen juontajana hänellä on ollut usean vuoden ajan ilo herättää suomalaiset uuteen päivään.
Lisäksi hän juontaa ja moderoi erilaisia ja eri kokoisia tilaisuuksia yritystapahtumista näyttäviin gaaloihin. Kokeneena toimittajana hän pystyy sisäistämään nopeasti vaikeimmatkin sisältöaiheet.
Kallio tekee myös esiintymis- ja vuorovaikutusvalmennuksia niin ryhmille kuin yksittäisille henkilöillekin.
Mervi haluaa tuottaa ihmisille elämyksiä positiivisella ja välittävällä asenteella. Viimeistelty ja hyvin suunniteltu tapahtuma, TV-ohjelma tai koulutustilaisuus ei ole onnistunut, ellei se ole herättänyt katsojassa tai kuulijassa minkäänlaisia tunteita.
Sari Siikander on auttanut vuorovaikutuksen ja kohtaamisten kehittämisessä lukuisia organisaatioita. Digitalisaation myötä vuorovaikutus on noussut yritysten tärkeimmäksi kilpailutekijäksi. Sari on ollut mukana autoalan muutosten kehittämisessä ja tuonut siihen mukaan asiakkaiden näkökulman ja tulevaisuuden yhteistyötaidot.
Kehittämisessä on tehtävänä etsiä ratkaisuja ja luoda uutta. Sari on käyttänyt samoja työkaluja kuin näyttelijänä ja ohjaajana. Kun ollaan tuntemattoman edessä, luovuuden ja rakentavan vuorovaikutuksen merkitys korostuu. Samalla tarvitaan kriittistä ajattelua ja jatkuvaa keskustelua yli organisaatiorajojen.
Kun työyhteisössä tavoitteena on oppia lisää, viestiä rakentavasti ja välttää konflikteja, ollaan matkalla kohti toimivaa huipputiimiä, jolloin myös resilienssi lisääntyy. Kyse on tänä päivänä tärkeäksi nousseesta muutosmuotoilusta, joka perustuu aina hyvään vuorovaikutukseen.
Sari tunnetaan valovoimastaan. Hänen asiantuntemuksensa vuorovaikutuksesta konkreettisien esimerkkien kautta inspiroi yleisöä oivaltamaan arkipäiväisten tekojen merkityksen.
Ken Hughes on kansainvälisesti tunnettu ja yksi maailman johtavista asiantuntijoista kuluttaja- ja B2B -ympäristössä.
Marraskuun AKL Summit -tapahtumassa Hughes paneutuu maailmanlaajuisiin muutoksiin ja arvoihin, jotka ovat vahvistuneet pandemian aikana. Nämä arvot tulevat muokkaamaan autoteollisuutta tulevaisuudessakin. Tapahtumassa yleisö pääsee nauttimaan ja inspiroitumaan esityksestä, joka käsittelee kauppaa, digitaalisuutta, asiakaskokemusta ja muutosta.
Hughes on toiminut 20 vuotta kuluttajatutkimusyrityksen toimitusjohtajana. Hänellä on ymmärrystä kuluttaja- ja kyberpsykologiasta, digitaalisesta antropologiasta ja käyttäytymistaloustieteestä sekä transformaatiosta. Hän tutkii uusien sukupolvien kuluttajien tarpeita ja käyttää tätä tutkimustietoa hyväkseen ennustaakseen tulossa olevia kuluttajakentän muutoksia.
Ken Hughes toimii neuvonantajana muutamalle maailman isoimmista brändeistä. Hän auttaa heitä mm. asiakaskokemuksen, monikanavaisten strategioiden, tekoälyn, kaupan trendien, digitaalisen transformaation sekä Milleniaalien ja Gen Z -sukupolvien kulutuskäyttäytymisen ymmärtämisessä.
Hughes on kokenut kirjailija ja TED-puhuja sekä osa-aikainen yliopistonlehtori. Hänen esityksensä eivät ole vain oivaltavia ja ajatuksia herättäviä vaan ne ovat myös energisiä, viihdyttäviä ja nokkelia. Hän on yksi maailman suosituimmista esiintyjistä ja tänä päivänä hän isännöi joka viikkoa virtuaali- ja hybriditapahtumia, jotka ovat yhtä inspiroivia kuin hänen live-esiintymisensäkin.
Juho Partasella on syvällinen ymmärrys teknologiateollisuudesta, auto- ja ajoneuvoteollisuudesta sekä yrityksen taloudellisesta suunnittelusta, analysoinnista ja hallinnasta. Hän toiminut viimeiset 15 vuotta kansainvälisen auto- ja ajoneuvoteollisuuden globaaleissa toimitusketjuissa, johtanut useita kansainvälisiä pk- ja pörssiyritysten muutosprosesseja.
Takanaan Partasella on useita kansainvälisiä toimeksiantoja, onnistuneita yritysjärjestelyjä (M&A ja demerger prosessit) ja kannattamattomien liiketoimintayksiköiden kääntäminen kannattaviksi. Mainittavia ovat myös jälkimarkkinoille suuntautuneiden valmistajien kehittäminen auto- ja ajoneuvoteollisuuden OEM-toimittajiksi.
Toimiessaan myynti- tuotanto-, toimitus- ja tehtaanjohtajana Partanen on vienyt eteenpäin Total Quality Management ja 6-Sigma, Toyota Production System ja Lean-johtamista, sekä ennaltaehkäisevää ja luotettavuuskeskeistä kunnossapitostrategiaa mm. Industry 4.0 avulla. Johtamisjärjestelmien osalta Partanen on DNV:n Lead Auditor.
Partasella on paljon kokemusta eri kulttuureista ja erinomaiset verkostot tärkeimmille kehittyville markkinoille, kuten Kiinaan, Intiaan ja Lähi-itään. Johtotehtäviensä ohella hän on toiminut luottamustehtävissä yritysten ja allianssien hallituksissa, sekä konsulttina ja neuvonantajana lukuisissa kansainvälisissä sekä kotimaisissa yrityksissä.
Partanen on lisäksi inspiroiva luennoitsija, ja hänelle on monipuolinen koulutus, johon lukeutuu parhaillaan valmisteella oleva väitöskirja (Paris School of Business, PSB) liittyen autoteollisuuden digitalisoitumiseen ja energiamurrokseen.
Jyrki Viitala on Käyttöauto Oy:n toimitusjohtaja ja toinen omistajista. Käyttöauto on Seinäjoella vuonna 1970 perustettu autoalan perheyritys ja autokaupan monimerkkitalo. Käyttöauto toimii 10 paikkakunnalla ja edustaa 17 eri brändiä. Yrityksen liikevaihto on noin 350 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 600 asiantuntevaa autoalan ammattilaista. Autonsa Käyttöautosta hankkii vuosittain noin 15 000 asiakasta ja käyntejä heidän merkkihuollossa kertyy noin 110 000 vuodessa.
Penna Urrila on Elinkeinoelämän keskusliiton pääekonomisti ja johtoryhmän jäsen. Urrila vetää Talouspolitiikka-vastuualuetta, joka vastaa verotuksesta, talouspolitiikasta ja palkkatilastoista. Talouspolitiikan vastuualueeseen kuuluu myös EK:n suhdannebarometrin, investointitiedustelun ja luottamusindikaattorien tekeminen.
Työuransa Urrila aloitti Teollisuuden ja työnantajain keskusliiton talouspoliittisena asiamiehenä. Tästä tehtävästä hän siirtyi EK:n palvelukseen ensin vastaavaksi ekonomistiksi ja siitä nykyiseen tehtäväänsä pääekonomistiksi. Päätyönsä ohessa Urrila toimii Tehokkaan tuotannon tutkimussäätiön asiamiehenä sekä Eteläsuomalaisen ylioppilassäätiön hallituksen puheenjohtajana. Hän on toiminut myös Eläke-Tapiolan hallituksen jäsenenä ja tarkastusvaliokunnassa.
Brought to you by the Finnish Central Organisation for Motor Trades and Repairs (AKL), AKL Summit presents an impressive range of top Finnish and international presenters. Refresh your knowledge, find new inspiration and take the best ideas with you.
The next main event takes place in February 2025 at the Finlandia Hall in Helsinki.
Taloustieteen tohtori, dosentti Aki Kangasharju on toiminut Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtajana maaliskuusta 2019. Kangasharju siirtyi ETLAan Nordeasta, jossa hän toimi tutkimusjohtajana ja pääekonomistina vuodesta 2012. Ennen Nordeaa hän toimi Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtajan tehtävässä. Kangasharju toimi VATT:ssa myös tutkimusjohtajana ja professorina vuodesta 2001. Hän väitteli kansantaloustieteen tohtoriksi Jyväskylän yliopistossa 1998. Kangasharju on myös vieraillut urallaan mm. Massachusetts Institute of Technologyssä ja Boston Universityssä. Hän on ETLAn toimen ohella dosentti ja hallituksen jäsen Jyväskylän yliopistossa. Aiemmin hän toimi myös Tekesin johtokunnan jäsenenä.
Jussi Kärki on ollut Talouselämän päätoimittaja elokuusta 2019 lähtien. Sitä ennen hän veti MTV uutisissa talouden ja politiikan toimitusta, ja Kauppalehti on hänelle tuttu työpaikka 2000-luvun alkuvuosilta. Kokemusta television tekemisestä Kärki pääsee nykyään hyödyntämään Markkinaraadissa, joka on kerännyt ison ja uskollisen katsojakunnan Kauppalehden, Talouselämän ja Arvopaperin digissä.
Autot ja autoiluaiheet kiinnostavat häntä siitä yksinkertaisesta syystä, että autojutut kiinnostavat suuresti lukijoita ja katsojia. Talouselämä on keskittynyt viime aikoina uusien teknologioiden ja sähkö- ja kaasuautojen esittelyyn, sillä ne ovat kaivattu vastaus ilmastonmuutoksen torjumiseen ja päästöjen vähentämiseen.
Joanna Kuvaja on mikkeliläiskasvatti, energinen yrittäjä ja kolmen pojan äiti. Nuoresta iästään huolimatta hän on kartuttanut monipuolista esiintymiskokemusta eri rooleissa; niin juontajana, haastattelijana, tapahtumaemäntänä, vuoden 2007 Miss Suomi -perintöprinsessana kuin ravitoimittajanakin. Eteläsavolaisena Joannalla eivät sanat juutu kurkkuun, vaan hyvä huumorintaju, rento asenne ja pirteä olemus näkyvät vahvasti hänen työskentelyssään.
Viimeisen 14 vuoden aikana Joanna Kuvaja on tullut monille tutuksi suorien lähetysten tv-kasvona. Lisäksi hän on toiminut niin urheilun (ravit), viihteen (Fort Boyard, Elixir) kuin asiaohjelmienkin (Huomenta Suomi) parissa. Parhaillaan Joanna tekee Viiden Jälkeen -ajankohtaisohjelmaa ja juontaa Teknavia. Näiden lisäksi häntä kuullaan viikoittain myös Radio Novan legendaarisessa Liikenteessä-ohjelmassa.
Joannalla on mieltymys autoiluun. ”Olen päässyt työskentelemään useiden huippuautojen ja alan huippujen kanssa – kerran Markku Alénin kyydissä Teslan takapenkillä meinasi taju lähteä. Olen myös itse ratin takana päässyt todistamaan Porsche V8:n voiman, wau! Lisäksi, olen emännöinyt Jyväskylän Suurajoissa erikoispätkillä ja kurkistanut formulamaailmaan muun muassa Valtteri Bottaksen haastatteluiden myötä.
Jussi Heikelä on 1976 Turussa syntynyt uusioperheenisä, joka on tehnyt viihdettä ja mediaa koko aikuiselämänsä. Tuottajan, käsikirjoittajan, ohjaajan tai muiden tuotantoportaan roolien lisäksi hän on esiintynyt TV- ja radio-ohjelmissa vajaat parikymmentä vuotta. Sinä aikana hän on myös juontanut satoja yritystilaisuuksia omalla vahvuudellaan, joka on asian viihteellistäminen.
”Yksittäisistä keikoista mieleenpainuneimmat ovat olleet Top Gear Live-tapahtumat, jossa juonsin yhdessä Jeremy Clarksonin ja James Mayn kanssa monipäiväisessä liveshowssa Helsingin messukeskuksessa 2012.”
Vuodesta 2016 Jussi Heikelä on tehnyt myös puhujakeikkoja. Hän puhuu mielellään aiheista ”Ennen ei ollut mikään paremmin”, ”Joka päivä ei voi olla pääpäivä”, sekä ”Ihmiset ovat sinulle kaikki kaikessa”. Heikelän hohdokas taito on höystää tarinoita omilla kokemuksillansa viihteen kulissien takaa. Puheenvuoroja on kehuttu viihteellisiksi ja ne sopivat hyvin keventämään tilaisuuden tunnelmaa.
Asiaviihteessä hän on yksi valtakunnan parhaista.
Aloittaessaan Scania Suomen toimitusjohtajana vuonna 2016, Henna Wickström havaitsi pian, että alati muuttuvassa maailmassa yritykseen juurtuneet toimintatavat ja perinteikäs johtamiskulttuuri eivät vie Scania Suomea eteenpäin enää niin kuin ennen. Henkilöstötutkimukset osoittivat myös sen, että edessä oli paljon kehitystyötä yhtenäisten toimintamallien ja johtamiskulttuurin parantamiseksi. Oli aloitettava yrityskulttuurin muutosmatka.
Avain muutokseen on johtamisessa. Syntyi hanke, jonka tavoitteena on nostaa Scania Suomen johtamiskulttuuri yhdeksi parhaista koko Suomessa. Yrityksessä HR:n käynnistämät ylimmän ja keskijohdon esimiestyön kehittämishankkeet teemoilla suorituksen johtaminen, valmentava johtaminen sekä muutosjohtaminen ovat nyt kääntämässä yrityskulttuuria uuteen suuntaan ja tulokset ovat rohkaisevia.
Mutta kenen alaisuudessa toimii suurin osa Scanian työntekijöistä? Vastaus on: Työnjohdon. Kaikkien 21 toimipisteen mekaanikot ovat työnjohdon johtamia. Tällä ryhmällä on valtava vaikutus asiakaskokemukseen, asiakastyytyväisyyteen, tuottavuuteen ja toiminnan tehostamiseen.
Johtaminen on kulttuurimuutoksen keihäänkärki. Tule kuulemaan enemmän siitä, miten tämä Suomen autoalan uniikki hanke Scania Suomessa toteutetaan ja kuinka parhaita tuloksia voidaan saavuttaa!
AKL haki alkuvuodesta jäsenyrityksiään mukaan liiketoiminnan kehitysohjelmaan. Ohjelmaan valitut yritykset saivat projekteihinsa tueksi kumppanin, jonka kanssa määriteltiin kehityskohteet, tavoitteet ja mittarit. AKL-Palvelu Oy maksoi osan projektien ulkopuolisten palveluiden kustannuksista, joten tarjolla oli tuntuva apu projektin toteuttamiseen. Vuoden alussa alkanut kehitysohjelma huipentuu AKL Summitiin, jossa jäsenyritykset esittelevät projektiensa tuloksia.
Helsinki-sali klo 15:45
Selkeästi nähtävissä oleva digitalisoitumisen megatrendi koskettaa kiihtyvissä määrin myös suomalaista autokauppaa. Kaikki merkit viittaavat siihen, että jo lähitulevaisuudessa etämyynti ja verkon kautta tapahtuva asiakaspalvelu tulevat merkittävästi kasvattamaan osuuttaan perinteisen autokaupan ohella.
Me Deltalla uskomme vahvasti siihen, ettei digitalisaatio tarkoita kasvottomuutta tai asiakaspalvelun ulkoistamista asiakkaille ja koneille, vaan parhaimmillaan se mahdollistaa entistä monipuolisemman ja mutkattomamman asiakaskokemuksen. Käynnistämämme projektin tavoitteena olikin siis löytää uusia tapoja kommunikoida ja jakaa tietoa asiakkaan kanssa digitiaalisin välinein, asiakaspalvelun henkilökohtaisuudesta tinkimättä. Päätimme lähteä rakentamaan omiin tarpeisiimme räätälöityä mediasovellusta, joka toisi uusia mahdollisuuksia sekä automyynnin että jälkimarkkinoinnin asiakaspalveluun, istuen samalla mahdollisimman saumattomasti Deltan jo olemassa oleviin järjestelmiin ja prosesseihin.
Tervetuloa kuulemaan, kuinka uusi mediasovelluksemme tehostaa autojen etämyyntiä mm. tekemällä videoiden ja kuvien jakamisesta sekä personoitujen tarjousten tekemisestä helppoa. Huollon puolella lisäkorjaustarpeiden esittäminen ja hyväksyminen, sekä asiakkaan kanssa huollon edistymisestä kommunikointi, tapahtuvat sovelluksella entistä nopeammin ja vaivattomammin.
AKL haki alkuvuodesta jäsenyrityksiään mukaan liiketoiminnan kehitysohjelmaan. Ohjelmaan valitut yritykset saivat projekteihinsa tueksi kumppanin, jonka kanssa määriteltiin kehityskohteet, tavoitteet ja mittarit. AKL-Palvelu Oy maksoi osan projektien ulkopuolisten palveluiden kustannuksista, joten tarjolla oli tuntuva apu projektin toteuttamiseen. Vuoden alussa alkanut kehitysohjelma huipentuu AKL Summitiin, jossa jäsenyritykset esittelevät projektiensa tuloksia.
Helsinki-sali klo 15:45
Lindholm on perustanut Suomen parhaaksi verkkokaupaksikin valitun Varustelekan, joka on armeijaylijäämän ja ulkoilun erikoisliike. Perustaessaan Varustelekaa vuonna 2003 Lindholm oli 21-vuotias ja sai yrityksen perustamista varten kaveriltaan tuhannen euron lainan. Rahat hän sijoitti lavalliseen armeijaylijäämää Saksasta, koodasi nettikaupan itse eikä alkuun maksanut palkkaa itselleen. Tuo lainatonni oli äkkiä maksettu pois, eikä Varustelekaan ole sen jälkeen sijoittajia tarvittu – se on kasvanut nykyiseen kokoonsa Euroopan suurimmaksi sitä tonnin pesämunaa pyörittelemällä. Viime vuonna Varusteleka teki 1,3 miljoonan euron liikevaihdolla 340 000 euron tuloksen. Varustelekaa voikin sanoa melkoiseksi menestystarinaksi.
Tällä hetkellä Lindholmin tärkein työ Lekalla on hallitustyö, minkä lisäksi hän on avuksi markkinoinnissa ja omien brändien tuotteiden suunnittelussa. Lindholm valittiin 2015 Vuoden nuoreksi yrittäjäksi ja hän pääsi Linnan juhliinkin. Tähän liittyvässä julkisuusrytäkässä hän pääsi kärkkäine mielipiteineen entistä paremmin mediaan, ja häntä ruvettiin kutsumaan puhumaan ihan toden teolla.
AKL Summitissa Lindholm puhuu siitä, että koska internetiä ei voi kuitenkaan räjäyttää, niin olisi parempi ottaa ilo irti siitä. Ja jos on rehellinen ja ylpeä työstään, voi markkinoinnissakin olla räväkkyyttä.
Helsinki-sali klo 13:30
Anssi Rantanen oppi työskenneltyään Googlella kasvukonsulttina, miten yksi maailman nopeiten kasvavista yrityksistä systemaattisesti mahdollistaa kasvuaan. Anssilla on ainutlaatuinen ymmärrys yritysten kasvattamisen tulevaisuudesta. Tehtyään tiiviisti töitä 40+ suomalaisen organisaation kanssa (startupeista pörssiyrityksiin), Anssi Rantanen sai laaja-alaisen ymmärryksen Suomen myynti- ja markkinointiosaamisesta.
Rantanen uskoo siihen, että voittavat yritykset painottavat tulevaisuudessa oppimista ja itseohjautuvuutta. Hän on huomannut, että monelta suomalaiselta yritykseltä puuttuu riskinottokyky. Ei voida eikä haluta kokeilla uusia asioita ja koetaan epäonnistuminen huonona asiana. “100 000 henkilön Googlella esimerkiksi riskinotto on palkittu asia ja siellä kehotetaan yritteliäisyyteen. Siellä oppiminen ja uusien asioiden vaaliminen ovat tärkeitä, kun taas isoissa suomalaisissa organisaatioissa ei vielä ole samanlaista oppimisen kulttuuria,” Rantanen toteaa.
Tänä päivänä Anssi Rantanen toimii Growth Tribe -koulutusyrityksen maajohtajana. Growth Tribe on Euroopan ensimmäinen ja paras kasvuakatemia. Aiempi työkokemus on antanut Anssille vahvan käsityksen tulevaisuuden tavasta toimia ja kasvattaa yrityksiä. Summitissa Anssi puhuu tulevaisuuden menestyvän yrityksen kasvukulttuurista ja -markkinoinnista sekä siitä, miten yritys voi maksimoida kasvuaan.
Finlandia-sali klo 15:45
André Noël Chaker on kanadalaissyntyinen juristi, entinen Veikkauksen johtaja sekä teknologian ja urheilubisneksen moniottelija. Hän on juontanut ja esiintynyt puhujana yli 250 tapahtumassa Suomessa ja ulkomailla vuodesta 2014 lähtien. Hän on moderoinut muun muassa Nordic Business Forumia neljä kertaa ja juontanut lukuisia suurtapahtumia isoille yrityksille ja yhteisöille, kuten esim. IBM, Fujitsu, OP, Orion, Nokia ja EU. Chaker on myös osallistunut moneen autoalan tapahtumaan ja juontanut niistä useita.
Chaker on juontajana positiivinen ja huumorintajuinen, hän kohtaa yleisönsä räjähtävällä energialla, terävällä huumorilla, nopealla tilannetajulla ja perusteellisella valmistelulla. Hänet on valittu vuoden puhujaksi Suomessa kaksi kertaa, 2012 ja 2014. Chaker on myös menestynyt tietokirjailija. Hänen ”The Finnish Miracle” -kirja on yksi myydyimpiä kirjoja kustantajan Alma Talentin historiassa.
Kevin Gaskell on toiminut sarjayrittäjänä sekä maailmanluokan yritysten toimitusjohtajana. Hän on johtanut mm. Porschea, BMW:tä, Lamborghinia, epyxia ja EurotaxGlassia. Gaskell on auttanut useita yrityksiä saavuttamaan huipputason niin asiakaspalvelussaan kuin taloudellisessa suorituskyvyssään.
Gaskell uskoo intohimoisesti, että tavalliset ihmiset voivat yltää poikkeuksellisiin tuloksiin, kun heidät saadaan uskomaan tavoitteisiin ja annetaan mahdollisuus osallistua niiden saavuttamiseen. Nykyään hän tekee aktiivisesti hallitustyötä ja sijoittaa yrityksiin, auttaa niitä saavuttamaan kasvua markkinassaan sekä hallitsemaan muutoksia onnistuneesti. Hänet on laajalti tunnustettu yhdeksi sukupolvensa merkittävimmistä johtajista.
Gaskellilla on intohimo toimia tuloksekkaasti – kaikessa mitä hän tekee. Ammatillisen uransa vaatimuksista huolimatta Gaskell on löytänyt aikaa kiivetä Mount Everestille ja muille maailman korkeimmille vuorille, kerännyt varoja hyväntekeväisyyteen kävelemällä sekä pohjois- että etelänavalle, urheilla kansainvälisellä tasolla kriketissä ja soittaa rock-bändissä.
Finlandia-sali klo 16:45