Miten Ison-Britannian paras jälleenmyyjä tuplasi liikevaihtonsa kolmessa vuodessa? 

Marraskuussa 2017 Waylands Automotiven toimitusjohtaja John O´Hanlonin tavoite oli kasvattaa yrityksen liikevaihto 100 miljoonaan puntaan 2 miljoonan taseella viidessä vuodessa. Vuoden 2022 liikevaihto oli 168 miljoonaa puntaa ja tase 6 miljoonaa. Nyt uusi tavoite on saavuttaa 500 miljoonan punnan liikevaihto vuoteen 2028 mennessä.  

Waylands Automotivella on yhteensä 10 autoliikettä Isossa-Britanniassa; viisi Volvo, kaksi Kia, kaksi MG ja yksi Polestar.Konserni valittiin tänä vuonna Automotive Managementin vuoden jälleenmyyjäksi neljännen kerran peräkkäin.  

– Saavutamme 250 miljoonan punnan tavoitteen vuoden 2023 loppuun mennessä. Asetimmekin heti uudeksi tavoitteeksi 500 miljoonaa puntaa 40 miljoonan taseella vuoteen 2028 mennessä, John O´Hanlon kertoo. 

John O´Hanlonin liikkeellepaneva voima on kyky tehdä pitkän aikavälin päätöksiä ja käyttää paljon aikaa Waylandsin yrityskulttuurin, osaamisen ja maineen rakentamiseen.  

Haluamme olla Ison-Britannian paras jälleenmyyjä joka vuosi 

Waylandisin painopiste on asiakkaissa, sidosryhmissä ja henkilöstössä. Se haluaa tarjota alan erinomaisinta ja innovatiivisinta palvelua. Menestymistä seurataan jatkuvasti useilla mittareilla, aina taloudellisesta tuotosta valmistajien KPI:in ja asiakasarvioihin. 

O´Hanlon käyttää paljon aikaa sidosryhmien keskeisten henkilöiden tapaamisiin tarjoten heille tavoitteiden saavuttamiseksi ajan tasaista tietoa liiketoiminnan edistymisestä. Waylandsin muu johtoryhmä puolestaan rakentaa vahvaa suhdetta sidosryhmien muuhun henkilöstöön.  

– On tärkeää, että brändimme tekee tiivistä yhteistyötä sidosryhmien kanssa, mutta on silti erillään ja itsenäinen. Meidän on ymmärrettävä mitä edustamme. Haluamme olla Ison-Britannian paras jälleenmyyjä pitkällä aikavälillä. Tätä tukevat arvomme, joita elämme joka päivä: rehellisyys, huolenpito, uskollisuus ja suorituskyky, O´Hanlon painottaa. 

Välitämme autoja ja välitämme ihmisistä 

– Henkilöstömme viettää enemmän aikaa työpaikalla kuin kotona. Jokaisen on tunnettava olonsa osaksi tiimiä, joka välittää heidän terveydestään, hyvinvoinnistaan ja onnellisuudestaan. Toisistaan välittävät ihmiset ja tiimit toimivat paremmin yhdessä ja tuottavat johdonmukaisempia tuloksia, vaikka tiellä olisi töyssyjä, O´Hanlon kokee. 

O´Hanlon on rohkaissut johtoryhmäänsä lähestymään jälleenmyyjätiimejä, jotta he ymmärtävät paremmin niiden haasteita ja stressin aiheita. Tiimejä autetaan säännöllisillä tapaamisilla, koulutuksilla ja palkitsemisilla.  

Turboahdetusti digiin ja someen 

Waylandsin myynnin suurin muutos on ollut digitaalisten prosessien integroiminen arkeen. Digitaalisuus antaa asiakkaille mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa jälleenmyyjiin asiakkaiden ehdoilla. Puhutaan monikanavaisuudesta, mutta O´Hanlonin mielestä pitäisi puhua vain asiakkaiden palvelemisesta. 

– Digitaalinen asiakaskokemustiimimme hoitaa yli 90 % oman verkkosivustomme livechateistä ja kolmansien osapuolien portaaleista. Digitiimi voi välittää yksityiskohtaista tietoa tai myydä ja rahoittaa auton sekä huoltotuotteet suoraan asiakkaalle, O´Hanlon toteaa tyytyväisenä. 

Radikaalisti erilainen tapa toimia 

– Haluamme, että sidosryhmät ja henkilöstö ymmärtävät, kuinka toimimme, mihin sijoitamme ja miten menestymme. Tarvitsemme lisää osaamista edistääksemme kasvua. Hyvien asioiden vahvistaminen auttaa ja alan tunnustukset ovat tärkeitä. Ne liittävät menestyksen Waylandsiin ja houkuttelevat uusia osaajia, O´Hanlon summaa. 

Waylands vahvistaa brändiään viemällä sen ostoskeskuksiin ja erilaisiin tapahtumiin. Tämä on osoittautunut menestykseksi. Asiakkaat omaksuvat kaiken paremmin, esimerkiksi sähköauton uuden teknologian, kun saavat tutustua siihen neutraalissa ympäristössä. 

Ruotsalainen ”fika-konsepti” toimii tehokkaasti 

– Rakastan yksinkertaista ”fika” ideaa, joka on kaikissa näyttelytiloissamme. Se on yhdistelmä Premium-näyttelytilaa, nojatuoleja ja sohvia sekä kahvia (ja tietysti teetä!) ja makeita herkkuja. Fika-miljöössä jutteleminen on tehokasta, O´Hanlon kertoo.     

Waylands rakentaa brändiä, jossa vuorovaikutus on kaikki kaikessa. O´Hanlonin mielestä turhauttavinta on, jos asiakas ei saa heti haluamaansa, oli kyse ostosta verkossa, auton yksityiskohdista tai mistä tahansa.  

– Jos vuorovaikutus toimii tehokkaasti heti ensimmäisellä kerralla, meillä on tyytyväisempiä asiakkaita ja kannattavampaa liiketoimintaa. Kaiken on tapahduttava asiakkaiden ehdoilla. Meidän on oltava käytettävissä, kun asiakas haluaa meidät, O´Hanlon korostaa. 

Haluavatko ihmiset edullista vai ensiluokkaista?  

– Olemme Premium-jälleenmyyjä, siksi meidän on oltava ensiluokkaisia. Kaikki, oli kyse asiakkaista tai henkilökunnasta, osaavat kertoa eron laadussa. Jos haluamme olla paras sähköautojen myyjä, täytyy toimipisteillämme olla nopea sähköautojen latausmahdollisuus. Jos vaadimme parasta työpanosta, meidän on annettava henkilöstölle paras tekniikka ja työkalut sen tekemiseen. 

– Kaikki tämä maksaa, mutta jos teet oikeat päätökset, ne maksavat itsensä takaisin ja enemmänkin pitkällä aikavälillä. Se innostaa minua, O´Hanlon summaa lopuksi. 

John O´Hanlon avasi Waylands Automotiven huiman tarinan, nykytilan ja tulevaisuuden AKL Summit 2023 -huipputapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa.  

Lue myös

Copyright Autoalan Keskusliitto ry 2024 © Tietosuojaseloste 

AKL Summit

The number one event in Finnish Automotive industry

AKL Summit brings together all the key players in the automotive industry. The event is the annual meeting and development forum for key executives in the automotive industry who operate in the car trade business, retail, importers and industry stakeholders. 
 

Brought to you by the Finnish Central Organisation for Motor Trades and Repairs (AKL), AKL Summit presents an impressive range of top Finnish and international presenters. Refresh your knowledge, find new inspiration and take the best ideas with you.

The next main event takes place in February 2025 at the Finlandia Hall in Helsinki.