EtusivuUutisetKäytettyjen autojen kauppa käy vilkkaasti – myös uusien autojen kysynnässä orastavaa kasvua

Käytettyjen autojen kauppa käy vilkkaasti – myös uusien autojen kysynnässä orastavaa kasvua

Tammi-heinäkuussa Suomessa on rekisteröity noin 44 000 uutta henkilöautoa. Lukema on noin 17 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa alempi. Autoala ennakoi, että tänä vuonna ensirekisteröidään vain noin 75 000 uutta autoa. Autojen ensirekisteröinnit ovat olleet alavireisiä 2020-luvun alkuvuosina – uusia henkilöautoja rekisteröitiin vuosina 2020–2023 keskimäärin 90 000, kun 2010-luvulla rekisteröintien määrä oli keskimäärin 114 000 vuodessa ja 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä noin 128 000 vuodessa. Viimeksi ensirekisteröinnit ovat pudonneet alle 80 000 henkilöauton rajan yli 30 vuotta sitten 1990-luvun laman alkuvuosina.

Uusien autojen kysynnän vähenemisen taustalla on korkea korkotaso, talouden taantuma ja kuluttajien matala luottamus talouden kehitykseen. Korkojen merkitys on autohankinnoissa suuri, sillä uusien autojen keskihinta on noin 48 000 euroa ja autoliikkeiden myymien käytettyjen autojen noin 22 000 euroa. Kotitalouksilla on ajoneuvolainoja yhteensä noin 8,0 mrd. euroa, joiden osuus kotitalouksien kaikista kulutusluotoista on hieman yli 30 prosenttia.

Käytettyjen autojen kaupassa alkuvuosi on ollut vilkas

Käytettyjen henkilöautojen kauppaa on tänä vuonna käyty selvästi viime vuotta vilkkaammin. Autoliikkeiden käytettyjen autojen kaupan lukemat ovat lähes 7 prosenttia viime vuotta edellä. Käytettyjen autojen myyntivarastot ovat yleensä alimmillaan elo-syyskuussa ja vilkas kysyntä on lyhentänyt myyntiaikoja.

Käytettyjen autojen hintakehitys on kysynnän kasvusta huolimatta ollut vakaa. Ladattavien autojen osuus autoliikkeiden käytettyjen autojen kaupasta on alkuvuonna kasvanut noin 14 prosenttiin. Keskimäärin käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet hieman yli 3 prosenttia edellisen vuoden kesäkuuhun nähden”, kertoo AKL:n toimitusjohtaja Tero Lausala.

Kierrätyspalkkiosta vauhtia automarkkinaan

Matalien ensirekisteröintien takia autokannan keski-ikä ja romutusikä uhkaavat kasvaa lähivuosina poikkeuksellisen paljon. Uusien autojen heikot rekisteröintilukemat lisäävät myös käytettyjen autojen maahantuontia, jolloin autokaupan tuottamat verotulot Suomessa alenevat.

Autoala on arvioinut, että noin vuoden mittaisella kierrätyspalkkiolla hankittaisiin yhteensä noin 11 000 uutta autoa, jos romutuspalkkion budjetti olisi 15 miljoonaa euroa. Palkkion kokonaisbudjetti voitaisiin kattaa uusien autojen hankinnasta kertyvillä auto- ja arvonlisäverotuloilla. Aiempien romutuspalkkioiden kokemusten perusteella noin kaksi kolmasosaa romutuspalkkion hyödyntäneistä ei ilman palkkiota olisi päätynyt uuden auton hankintaan.

Mediatiedote kokonaisuudessaan

Tilastokooste

Autoalan Keskusliitto © 2023 Tietosuojaseloste