Uusien autojen kaupassa Euroopassa osin yleistyvässä toimintamallissa autonvalmistaja ottaa isompaa roolia ja vastuuta koko myyntiprosessista. Jälleenmyyjä ei tällöin ole itsenäinen toimija, vaan toimii autonvalmistajan paikallisena agenttina. Autonvalmistaja omistaa koko uusien autojen varaston ja esittelyautot. Paikallinen agentti myy autoja valmistajan varastosta ja saa myynneistä komission.
Agenttimallilla autonvalmistajat pyrkivät vastaamaan kysyntään monista eri myyntikanavista, jotta kaupanteko olisi yhteneväistä verkossa ja autoliikkeessä. Käytännössä agenttimallista on maailmalla eri asteisia sovellutuksia, mitkä asiat kuuluvat valmistajalle ja mitkä agentille.
Alun perin suurten konsulttiyritysten tulevaisuusvisioista lähtenyttä toimintamallia on myös haastettu runsaasti. Monet autonvalmistajat ovat sitä yksittäisissä maissa kokeilleet. Osa on perääntynyt aikeistaan siirtyä agenttimalliin näissä maissa tai jäänyt odottavalle kannalle mallin laajentamisessa uusille markkina-alueille.
Perinteinen jälleenmyyjä/franchising-malli | Agenttimalli | |
Kaupantekokanava | Autoliikkeessä tai sen verkkokaupassa | Autoliikkeessä tai sen verkkokaupassa – tai automerkin verkkokaupassa |
Tuotot ja riskit | Autoliike | Autonvalmistaja, joka maksaa autoliikkeelle sen tuomista kaupoista komission (sekä sopimuksen mukaan muuta ylläpitoon liittyvää) |
Uusien autojen myyntivarasto | Autoliikkeen omistuksessa | Autonvalmistajan omistuksessa |
Demoautot | Autoliikkeen omistuksessa | Autonvalmistajan omistuksessa |
Hinnanmuodostus | Autoliike neuvottelee ja voi tehdä omia ratkaisujaan sekä tarjouksiaan | Autonvalmistaja tekee, yleensä valtakunnalliset kiinteät hinnat |
Vaihtoautot | Autoliike | Autoliike |
Jälkimarkkinat | Autoliike | Autoliike |
Työntekijät | Autoliike | Autoliike |
Kiinteistö | Autoliike | Autoliike |
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Autoalan Keskusliitto p. 050 407 2623, tero.lausala@akl.fi