Autoala selvitti kesällä toteutetulla laajalla tutkimuksella suomalaisten näkemyksiä autoilusta. Nettipaneelina toteutettuun tutkimukseen osallistui hiukan yli 2 000 vastaajaa. Millä perusteella auto valikoituu kulkutavaksi? Mikä jarruttaa sähköauton hankintaa ja mikä kannustaisi eniten vähäpäästöisen auton hankintaan? Millaisiin verotuksen muutoksiin kansalaiset olisivat valmiita liikenteen päästöjen vähentämiseksi?
Tänään julkaistun Suomalaisten autoilu 2021 -tutkimuksen perusteella sähköautot kiinnostavat ja hankintakannusteet nopeuttavat autokannan uusiutumista. Suomessa kotitaloudet ovat vuodesta 2018 asti voineet saada 2 000 euron hankintatuen täyssähköauton hankintaan. Kyselyssä vastaajien arvio riittävästä tukitasosta olisi noin 6 000 euroa. ”Keskimääräisen täyssähköauton hankintahinta on vielä noin 20 000 euroa polttomoottoriauton keskimääräistä hankintahintaa korkeampi. Kansalaisten ehdottama 6 000 euron tukitaso kattaisi vain kolmanneksen hintaerosta. Vastaava tuki on Ruotsissa 7 000 euroa ja Saksassa jopa 9 000 euroa”, kertoo AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa.
Kielteisimmin suhtaudutaan tieliikenteen päästökauppaan. Vain viidennes vastaajista suhtautuu myönteisesti myyntilupajärjestelmään perustuvaan päästökauppaan. Polttoaineveron korotukseen suhtaudutaan lähes yhtä kielteisesti. Hieman yli kolmannes vastaajista suhtautuu myönteisesti kilometriveroon, mikäli se korvaisi osan liikenteen nykyisistä veroista.