EtusivuUutisetKKV ja AKL: Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä

Autoalan Keskusliiton ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote 12.8.2025

 

KKV ja AKL: Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä

Autoalan vakiosopimusehdot ovat saaneet päivityksen, jonka myötä pyritään selkeyttämään autokaupan tilaus- ja kauppasopimuksia sekä rahoitusehtoja käytetyille ja uusille ajoneuvoille.

Vakiosopimusehdot ovat tärkeitä, sillä ne auttavat ehkäisemään kohtuuttomien sopimusehtojen käyttöä sekä vähentämään kuluttajien ja yritysten välisiä kiistoja. Ehdoilla pyritään varmistamaan kuluttajansuojalainsäädännön noudattaminen ja selkeyttämään vastuusuhteita, virhetilanteita sekä niissä toimimista. Ehdoissa on selkeät ohjeet, miten jatkossa tulee toimia esimerkiksi reklamaatiotilanteissa.

Uusissa ehdoissa on huomioitu nykyajan autotekniikka ja -teknologia, kuten ajoneuvojen digitaaliset elementit, sekä nykypäivän markkinointitavat, mukaan lukien etä- ja kotimyynti. Ehdoissa on huomioitu lainsäädäntöön tulleet muutokset ja pyritty parantamaan ehtojen luettavuutta ja esittämistapaa.

Uusia vakiosopimusehtoja on valmistellut Autoalan Keskusliitto (AKL) yhdessä Autotuojat ja -teollisuus ry:n, kuluttaja-asiamiehen ja kuluttajariitalautakunnan kanssa. Autoalan kuluttajaneuvottelukunta AUNE on hyväksynyt uudet ehdot. Edelliset vakiosopimusehdot ovat vuodelta 2009, ja niitä on päivitetty viimeksi 2017.

Selkeistä ehdoista hyötyvät niin alan toimijat kuin kuluttajat

Uudet vakiosopimusehdot ovat tärkeä työkalu sekä kuluttajille että autoalan toimijoille, ja niiden avulla voidaan edistää avointa ja reilua kaupankäyntiä. Ehtojen myötä toivotaan myös kuluttajien tietoisuuden lisääntymistä omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan autokaupassa.

Autokaupoista syntyneet ongelmat ja erimielisyydet ovat ylivoimaisesti yleisin syy, miksi kuluttajat ovat yhteydessä kuluttajaneuvontaan tai kuluttaja-asiamieheen. Kun asioista sovitaan selkeästi, sekä autoliikkeet että asiakkaat välttyvät monelta ongelmalta”, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Uusissa ohjeissa on tarkennettu myyjän velvollisuuksia. Ajoneuvon on vastattava sovittua, myyjän markkinoinnissa ja muissa yhteyksissä antamia tietoja sekä kuluttajaostajan kohtuullisia odotuksia. Kaupanteon avoimuus on uudistetuissa sopimusehdoissa kaiken lähtökohta. Mikäli kauppa sisältää myös vaihtoajoneuvon, osapuolten on kerrottava toisilleen kaikki tiedossaan olevat, ajoneuvon arvioimisen ja ostopäätöksen kannalta olennaiset tiedot. Tämä koskee sekä myytävää ajoneuvoa että vaihdossa annettavaa ajoneuvoa.

Autoala, joka käyttää uudistettuja sopimusehtoja haluaa toimia vastuullisesti ja avoimesti. Tyytyväinen asiakas on autokaupan tavoite”, kertoo lakiasianjohtaja Timo Niemi Autoalan Keskusliitosta.

Myös autojen rahoitusehtoja on päivitetty. Osamaksukaupan sopimusehdot on nyt selvyyden vuoksi laadittu erikseen sekä kiinteäkorkoisille että vaihtuvakorkoisille luotoille.

Uudistetut, aidot autokaupan ja osamaksukaupan sopimukset tunnistaa Autoalan Keskusliiton logosta sekä kuluttaja-asiamiehen hyväksynnästä.

Lisätietoja

Autoalan Keskusliitto: Lakiasiainjohtaja Timo Niemi, p. 040 500 3676, timo.niemi@akl.fi

Kilpailu- ja kuluttajavirasto, kuluttaja-asiamies: Johtava asiantuntija Saija Kivimäki, p. 029 505 3000

—-

Pressmeddelande från Konkurrens- och konsumentverket (KKV) och Bilbranschens Centralförbund (AKL) 12.8.2025

KKV och AKL: Bilbranschens standardavtalsvillkor uppdateras – målet är att förtydliga konsumentavtal och minska tvister

Bilbranschens standardavtalsvillkor har fått en uppdatering som syftar till att tydliggöra beställnings- och köpeavtal samt finansieringsvillkor för begagnade och nya fordon.

Standardavtalsvillkoren är viktiga eftersom de hjälper till att förebygga användningen av oskäliga avtalsvillkor och minska tvister mellan konsumenter och företag. Villkoren syftar till att säkerställa efterlevnaden av konsumentskyddslagstiftningen och tydliggöra ansvarsförhållanden, felaktiga situationer och hur man ska agera i dessa. I villkoren finns tydliga riktlinjer för hur man framöver ska agera i reklamationssituationer.

I de nya villkoren har man beaktat modern bilteknik och -teknologi, såsom digitala element i fordon, samt dagens marknadsföringsmetoder, inklusive distans- och hemförsäljning. Man har också beaktat förändringar i lagstiftningen och strävat efter att förbättra villkorens läsbarhet och framställningssätt.

De nya standardavtalen har utarbetats av Bilbranschens Centralförbund (AKL) i samarbete med Bilimportörerna och -industrin rf, konsumentombudsmannen och Konsumenttvistenämnden. Bilbranschens konsumentråd AUNE har godkänt de nya villkoren. De tidigare standardavtalsvillkoren är från 2009 och har senast uppdaterats 2017.  

Tydliga villkor gynnar både branschens aktörer och konsumenter

De nya standardavtalsvillkoren är ett viktigt verktyg för både konsumenter och aktörer inom bilbranschen, och de kan bidra till att främja öppen och rättvis handel. Genom villkoren hoppas man också på en ökad medvetenhet bland konsumenterna om deras rättigheter och skyldigheter vid bilköp.

”Problem och tvister som uppstår vid bilköp är den klart vanligaste anledningen till att konsumenter kontaktar konsumentrådgivningen eller konsumentombudsmannen. När saker och ting avtalas tydligt kan både bilhandlare och kunder undvika många problem”, säger konsumentombudsman Katri Väänänen

I de nya villkoren har säljarens skyldigheter preciserats. Fordonet ska motsvara det avtalade, de uppgifter som säljaren lämnat i sin marknadsföring och andra sammanhang samt konsumentköparens rimliga förväntningar. Öppenhet i affären är utgångspunkten i de förnyade avtalsvillkoren. Om affären även inkluderar ett bytesfordon, ska parterna informera varandra om alla kända, för bedömningen av fordonet och köpet väsentliga uppgifter. Detta gäller både det fordon som säljs och det fordon som lämnas i byte.

”Bilbranschen, som använder de reviderade avtalsvillkoren, vill agera ansvarsfullt och öppet. En nöjd kund är målet för bilhandeln”, säger Timo Niemi, juridisk chef vid Bilbranschens Centralförbund. 

Även finansieringsvillkoren för bilar har uppdaterats. Avtalsvillkoren för avbetalningsköp har nu av tydlighetsskäl utarbetats separat för både fast och rörlig ränta.

De reviderade, äkta avtalsvillkoren för bilhandel och avbetalningsköp kan kännas igen på Bilbranschens Centralförbunds logotyp samt konsumentombudsmannens godkännande.

Mer information

Autoalan Keskusliitto: Juridisk chef Timo Niemi, p. 040 500 3676, timo.niemi@akl.fi

Konkurrens- och konsumentverket: Ledande sakkunnig Saija Kivimäki, p. 029 505 3000

Autoalan Keskusliitto © 2025 Tietosuojaseloste