EtusivuUutisetAutokannan päästöjä vähentäviä kannusteita käyttöön jo joulukuussa

Autokannan päästöjä vähentäviä kannusteita käyttöön jo joulukuussa

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen joulukuun alussa käynnistyvästä romutuspalkkiosta. Romutuspalkkio ja jo aiemmin valmistellut työsuhdesähköautojen ja kaasukuorma-autojen hankintakannusteet tähtäävät liikenteen päästöjen vähentämiseen ja vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymiseen.

Romutuspalkkio uudistaa autokantaa, sillä sen avulla vanhoja liikennekäytössä olevia autoja korvautuu uusilla autoilla. Suurin osa romutuspalkkion hyödyntäneistä ei aiempien romutuspalkkiokampanjoiden tulosten perusteella olisi romuttanut vanhaa autoaan ja hankkinut uutta autoa ilman romutuspalkkiota.

Elinkaarensa päässä olevan auton kierrättävä saa uuden vähäpäästöisen bensiini- tai dieselauton hankintaan 1 000 euron romutuspalkkion, jos uuden auton hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 g/km (WLTP). Päästörajaa on nostettu luonnosvaiheessa ehdotetusta rajasta, mutta se on edelleen kunnianhimoinen, sillä vanhalla NEDC-mittaustavalla se tarkoittaisi noin 90 grammaa kilometrille. Raja on alempi kuin autonvalmistajille tälle vuodelle asetettu 95 gramman raja (NEDC), jota uusien autojen keskipäästöt eivät saa ylittää.

Täyssähköauton, ladattavan hybridin ja kaasuauton hankintaan romutuspalkkio on 2 000 euroa. Kaasuautoille ei ole asetettu päästörajaa, mutta ladattaville hybrideille päästöraja on 95 g/km (WLTP). Täyssähköauton hankkiva voi yhdistää romutuspalkkioon myös 2 000 euron suuruisen täyssähköauton hankintatuen.

”Päästörajan nostaminen lakiluonnoksessa esitetystä rajasta oli tervetullut muutos, sillä nyt romutuspalkkion voi hyödyntää myös energiatehokkaimpien bensiini- ja dieselautojen hankintaan. Uusi päästöraja laajentaa romutuspalkkion myös hankintahinnaltaan edullisimpiin vähäpäästöisiin automalleihin”, toimitusjohtaja Pekka Rissa toteaa.

Joulukuun alussa käynnistyy myös kaasukuorma-autoille tarkoitettu hankintatuki, joka kaventaa niiden hintaeroa perinteiseen tekniikkaan nähden. Hankintatukea myönnetään uuden vähintään 16 tonnin painoisen kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintaan.

Työsuhdekäytössä olevien sähköautojen kannusteet käyttöön ensi vuoden alussa

Eduskunta käsittelee parhaillaan myös työsuhdesähköautojen veroetuuksia vuosille 2021–2025. Työsuhdeautokannan sähköistyminen nopeuttaa merkittävästi koko autokannan käyttövoimamurrosta, sillä työsuhdeautot vapautuvat markkinoille edullisina vaihtoautoina 3–4 vuoden iässä. Hallituksen esittämät työsuhdesähköautojen veroetuudet ovatkin olennaisen tärkeitä tukitoimia työsuhdeautokannan sähköistymisen nopeuttamiseksi.

Lue tiedote Autoalan Tiedotuskeskuksen sivuilta>

Autoalan Keskusliitto © 2020 Tietosuojaseloste