Hallituksen tänään julkistama esitys kumota kevytautoja koskeva lainsäädäntö hukkaa pitkään ja huolellisesti valmistellun mahdollisuuden lisätä nuorten itsenäisen ja turvallisen liikkumisen vaihtoehtoja. Kevytauto olisi korvannut erityisesti traktorimönkijällä, mopolla, kevytmoottoripyörällä ja maataloustraktorilla tehtyjä matkoja. Moderni nopeudeltaan rajoitettu kevytauto olisi sekä kuljettajille että muille tienkäyttäjille selvästi turvallisempi vaihtoehto kuin sen mopo- tai traktorikortilla kuljetettavat ajoneuvovaihtoehdot. Henkilöautoilla on ollut pakollinen jalankulkijatörmäystesti vuodesta 2011 ja jo vuodesta 2006 lähtien autojen valmistuksessa on otettu huomioon jalankulkijaturvallisuus auton keulan muotojen ja materiaalien suunnittelussa.
Lakien piti alun perin astua voimaan marraskuussa 2019, mutta niiden voimaantuloa lykättiin vuodella marraskuulle 2020. Vuoden lisäajan aikana oli tavoitteena löytää ratkaisu ajokorttidirektiivin tulkintaan liittyviin kysymyksiin, joista komissio esitti Suomelle eriävän kantansa. Lue mediatiedotteemme Autoalan Tiedotuskeskuksen sivuilta>