Akkuihin liittyy riski lämpökarkaamisesta sekä syntyvän palon leviämisestä ympäröiviin akkuihin, muuhun palokuormaan ja lopulta koko rakennukseen. Akkujen siirtelyyn liittyy akkujen vaurioitumisen ja lämpökarkaamisen riski esimerkiksi, kun akku putoaa tai sitä kolhaistaan. Käytetyt tai viallisiksi havaitut tai epäillyt akut on säilytettävä erillään uusista – tällä vähennetään lämpökarkaamisen leviämisen vaaraa viallisista akuista käyttämättömiin.
Akut tulisi varastoida omassa palo-osastossa tai muun varastointitilan yhteydessä selkeästi rajatulla alueella (esim. omassa palosuojatussa kaapissa, erillään palokuormasta). Samassa palo-osastossa akkuvaraston kanssa ei tulisi varastoida merkittäviä määriä vaarallisia kemikaaleja, ei etenkään syttyviksi luokiteltuja nesteitä tai kaasuja.
Tuottaja on se taho, joka maahantuo tai valmistaa tuotteen. Ajovoima-akkujen kohdalla puhutaan yleensä automaahantuojista. Akun korjaamisen yhteydessä korjaajasta voi tulla tuottaja esim. omavalmisteisien osien tai ulkomailta tuotujen osien käytön myötä.
Tuottajat vastaavat romuajoneuvojen sekä sähköautojen ajovoima-akkujen vastaanottamisesta, käsittelystä ja kierrätyksestä sekä näistä aiheutuvista kustannuksista. Suomessa henkilö- ja pakettiautojen kierrätyksen sekä sähköautojen ajovoima-akkujen kierrätyksen organisoinnista vastaa tuottajayhteisönä Suomen Autokierrätys Oy.
Tuottajayhteisöllä on ajovoima-akkujen kierrätyksestä sopimukset neljän kierrätysoperaattorin kanssa, jotka ovat sitoutuneet tarjoamaan kierrätyspalvelun tuottajayhteisön jäsenille. Käytännön järjestelyistä sovitaan operaattorin ja tuottajayhteisön jäsenen välillä. Myös laskutus tapahtuu suoraan jäsenen ja operaattorin välillä.
Kuva: Akkujen kierrätysprosessi

Hybridi- ja sähköautojen litiumakut luokitellaan vaarallisiksi aineiksi, minkä vuoksi niiden kuljetuksissa on otettava huomioon VAK-lainsäädännön määräykset. Korjaamot ovat lain mukaan vastuussa lähettämistään akuista.
Jokaisella kuljetukseen liittyviä tehtäviä suorittavalla on oltava tarvittava koulutus tai muu pätevyys tehtävään ja riittävän usein toistuva täydennyskoulutus (ei koske kuljettajaa).
Vaarallisten aineiden tie- tai rautatiekuljetusta sekä näihin kuljetuksiin liittyvää pakkaamista, lähettämistä tai muuta vaarallisten aineiden kuljetuksen turvallisuuteen liittyvää toimintaa harjoittavan on nimettävä yksi tai tarvittaessa useampi turvallisuusneuvonantaja Lähtökohtaisesti TNA tulee nimetä jos kuljetettava ainemäärä ylittää ns. vapaarajataulukon vapaarajan (1.1.3.6), joka on litiumakuille ja –kennoille 333 kg.
Turvallisuusneuvonantajalla on oltava voimassa oleva todistus turvallisuusneuvonantajan kokeen suorittamisesta. Turvallisuusneuvonantajaksi nimettävältä on oltava kirjallinen suostumus tehtävään.