Sähköturvallisuuslain 54 § mukaan sähkötöitä tekevän henkilön tulee olla tehtävään ja sen sähköturvallisuutta koskeviin vaatimuksiin perehtynyt tai opastettu.
Sähkötyöturvallisuusstandardi SFS6002:n sähköajoneuvoja koskeva Liite U on nykyisin velvoittava, joten sen noudattaminen katsotaan minimivaatimukseksi sähkötyöturvallisuuden toteuttamisessa. Kokonaan uusia myös autoalaa koskevia liitteitä ovat S ja T. Liitteessä S on tietoa valokaaren lämpövaikutuksilta suojaavasta vaatetuksesta ja liite T opastaa tasasähkön vaaroista.
Yleistä
Sähköajoneuvoksi luetaan sähkö- tai hybridiajoneuvo, jossa nimellisjännite on yli 120V tasajännitettä tai 50 V vaihtojännitettä.
Sähköturvallisuuslain mukaan tieliikennekäyttöön soveltuvan sähköajoneuvon voimajärjestelmän sähkötöissä ei vaadita sähkötöiden johtajaa, jos työn suorittaja on riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin. Työkohteessa on kuitenkin aina oltava paikalla työnaikaisen sähköturvallisuuden valvoja (STV). Työnaikainen sähköturvallisuuden valvoja voi olla työn suorittaja. Työnaikaisen sähköturvallisuuden valvojan nimeäminen voidaan tehdä jokaiseen työkohteeseen erikseen tai pysyväismääräyksellä samankaltaisiin työtehtäviin. Nimeäminen suositellaan tehtäväksi kirjallisesti.
Sähköajoneuvojen korjaaminen ei ole maallikkotyötä vaan ammattitaitoa vaativaa työtä. Pelkkä sähkötyöturvallisuuskoulutus ei riitä perehdytykseksi sähköajoneuvojen korjaamiseen,
Kilvet ja ohjeet
Henkilöstön koulutus
Kaikille sähköajoneuvojen huolto- ja korjaustoimenpiteitä tekeville on annettava SFS 6002 -standardin mukainen sähkötyöturvallisuuskoulutus sekä ensiapukoulutus.
Lain vaatima riittävä perehtyneisyys ajoneuvomallin sähköjärjestelmään voidaan saavuttaa esimerkiksi ajoneuvovalmistajan koulutusohjelmalla. Olennaista on, että työn suorittajan tiedot ja taidot tosiasiallisesti täyttävät lain vaatimukset. Vastuu siitä, että työntekijällä on riittävä osaaminen turvalliseen työskentelyyn, on työturvallisuuslain mukaan työnantajalla.
Ajoakuston jännitetöihin ja muihin mahdollisiin ajoneuvon voimajärjestelmän jännitetöihin vaaditaan riittävän perehtyneisyyden lisäksi akkutöihin perehdyttävä jännitetyökoulutus.
Turvallinen työskentely
Työssä, johon liittyy sähköiskun tai valokaaren vaara, on käytettävä riittäviä henkilönsuojaimia.
Henkilöstö on koulutettava toimimaan vaara- ja onnettomuustilanteessa, kuten:
Tilanteiden käsittelyyn on oltava kirjallinen ohje ja toimintaa on harjoiteltava säännöllisesti, esimerkiksi kerran vuodessa. Akkupalon mahdollisuus on otettava huomioon myös pelastussuunnitelmassa.
Vaurioituneen ajoneuvon ja akun käsittelyssä on noudatettava erityistä huolellisuutta ja ne on säilytettävä niin etteivät ne aiheuta vaaraa työntekijöille eikä omaisuudelle.