Ajovoima-akkujen korjaaminen

Akkujen korjaamista ohjaa standardi SFS – EN 18061:2025, joka määrittelee selkeät vaatimukset sähköautojen akkujen turvalliselle korjaamiselle, uudelleenkäytölle ja uusiokäyttöön valmistelulle. Standardi tukee EU:n asetusta 2023/1542 ja edistää kiertotaloutta liikenteessä.

Yleistä

  • Vain sertifioidut ja tunnistetut korjaamot voivat käsitellä akkuja
  • Pakollinen akkujen kuntotarkastus ennen uudelleenkäyttöä
  • Akkujen jäljitettävyys varmistetaan akkupassilla ja BIN-tunnuksella
  • Kannustetaan korjattavuuteen suunnittelussa

Vaatimukset akkukorjaamolle

Sähköajoneuvojen akkujärjestelmien, akkupakettien ja akkumoduulien huolto ja korjaukset on suoritettava kaikkien B-jänniteluokan sähköajoneuvoakkujen turvallisen käsittelyn edellytysten mukaisesti (sopivat työvaiheet, laitteet, koulutus, alkuperäisten huolto-osien tai vastaavien sertifioitujen laatuosien saatavuus jne.). Akkukorjauksissa täytyy käyttää autovalmistajan uusimpia julkaistuja huolto- ja korjausoppaita.

Akkukorjauksia saa tehdä vain siihen soveltuvissa työtiloissa. Työtilan suunnittelussa on huomioitava mahdollinen akun lämpöryntäys ja työskentelyn puhtausvaatimukset. 

Lait ja säädökset

Akkukorjaamoiden sertifiointiin ei ole vielä olemassa kansallista säädöstä, kuitenkin korjauksissa täytyy huomioida jo nyt sähköturvallisuuslaki, ajoneuvolaki sekä ympäristölaki.

Sähköturvallisuuslaki

Akkukorjaukset ovat jännitetyötä ja niihin vaaditaan riittävän perehtyneisyyden lisäksi akkutöihin perehdyttävä jännitetyökoulutus.

Ajoneuvolaki

Sähköajoneuvon täytyy täyttää samat tekniset vaatimukset korjauksen jälkeen kuin se on täyttänyt uutena. Akun kapasiteetin tai akkutyypin muuttaminen vaatii muutoskatsastuksen.

Ympäristölaki

Akkujen ja akkumoduulien kierrättäminen kuuluu Suomessa tuottajayhteisölle eli Suomen Autokierrätykselle. Purkuautojen akkuja saa uudelleen käyttää vain tuottajayhteisön luvalla.

Autoalan Keskusliitto © 2025 Tietosuojaseloste